Over og ut for historiske togturer til Flisa

Da Karéttoget besøkte Flisa i 2015 var det over 1.000 personer som tok turen for å se damplokomotivet Caroline ble svingt på dreieskiva. Nå er hele sidesporet koblet fra, og de historiske togturene vil ikke gjenta seg.
Det er over og ut for togturene med damplokomotivet Caroline og Karéttoget til Flisa. Bane NOR har nå koblet fra sidesporet ved Flisa stasjon, og med det er både lokstallen og den historiske dreieskiven ute av drift. Resultatet er at det ikke lenger er mulig å kjøre de tradisjonsrike turene fra Norsk Jernbanemuseum.
I lokstallen står det fortsatt en gammel trevogn, men uten fysisk tilkobling til hovedsporet kommer den ingen vei.
MÅ BRUKE KRANBIL
Det koblede sidesporet ga tilgang til både lokstallen og dreieskiven. Avgjørende infrastruktur for tog som må snus, som damplokomotivet Caroline. Uten dette sporet finnes det ingen måte å gjøre vendereis på, og toget kan ikke rygge med passasjerer over lengre strekninger.
Mette Larsen ved Norsk Jernbanemuseum sier at hun har vært forberedt på at dette kunne skje.
– Det betyr at vi ikke får kjørt tur/retur Flisa som vi har gjort tidligere. Men vi har større problemer. Neste år fjernes sporene på Hamar stasjon slik at vi ikke får ut Karéttoget uten å bruke kranbil. Så om det ikke løses med ny plassering eller at spor beholdes, er det totalt slutt på turer med toget, sier Larsen.

YTTERPUNKTET
Flisa var det ytterste punktet museet klarte å nå på dagstur med damptoget fra Hamar. Men uten dreieskive eller mulighet til å snu lokomotivet på stedet, er ruten ikke lenger gjennomførbar.
– Å bruke kranbil for å snu toget er et dårlig alternativ. Det er tungvint, kostbart og upraktisk, sier Larsen.
Ifølge Bane NOR er det innføringen av et nytt signalanlegg, ERTMS, som er årsaken til at sidesporet er tatt ut av bruk.
– Sidesporet med svingskive på Flisa stasjon er koblet fra hovedsporet da det planlegges nytt signalanlegg på Solørbanen, og dette sporet inngår ikke i det nye systemet. Fjerningen av sporvekselen er gjort i henhold til gjeldende tillatelser, og er godkjent av vernemyndighetene, sier Anna Langhammer, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR.