Formannskapet i Åsnes behandlet mandag forslaget til 10 nye traseer for snøscooterleden i Åsnes. 8 av 10 ble innstilt vedtatt til behandling i kommunestyret, men Kristian Botten Pedersen (V) vil bare ha én ny led.
Snøscootergruppa i Åsnes Finnskog Idrettslag har nedlagt et større arbeid i få utvidet snøscooterledene i kommunen. Blant annet med forbindelser til Flisa sentrum og Gravberget. Da formannskapet i Åsnes skulle behandle saken var Kristian Botten Pedersen i Venstre den som stemte ned 9 av 10 nye forslag.
– Jeg er ikke mot snøscooterkjøring, jeg har prøvd det selv og syns det er artig, men det vi i Åsnes Venstre reagerer på er hvor det skal etableres nye leder. Dette er områder det absolutt ikke bør være motorferdsel vinterstid, sier Botten Pedersen.
Hør innslag fra SolørRadioen her:
De nye ledene som foreslås er en forbindelse mellom Åsnes og Våler gjennom Flisdalen, en forlengelse fra Losmyra til Flisa Camping og flere nye leder i området rundt Kjølaberget og Skjeppåsen. Botten Pedersen er positiv til forlengelsen fra Losmyra til Flisa Camping, men det stopper med det.
– Snøscooterklubben er veldig flink til å markedsføre seg, og får frem mye bra med dette. Men det er påstått at det ikke er aktivitet i Skjeppåsberget vinterstid. Det er helt feil, sier Botten Pedersen, og peker på sporene som er relativt ferske i snøen.
MANGE INNOM
I gjesteboka på Skjeppåshytta har han sett rikelige med navn også på vinterstid, og er overbevist om at turgåere bruker området sommer som vinter.
– Boka viser klart og tydelig at mange bruker området også om vinteren. Dette er et viktig turområde mellom de to mest befolkede områdene i kommunen, og er viktig for bolyst og attraktivitet i kommunen. Områdene er markert for friluftsliv. Det betyr å være i skog og mark, uten å høre motorstøy, sier han.

Traseen som var planlagt fra Trangsrudsroa til Circle K på Flisa har snøscooterklubben selv trukket fra søknaden. Botten Pedersen reagerer på at traseen allerede er merket opp, og regner med at klubben også vil fjerne stolper og oppmerking med det første.
Utad kan Kristian Botten Pedersen i Åsnes Venstre oppfattes som en ensom ulv som er mot utvidelsen av løypenettet. Men negative høringsinnspill i saken har også kommet fra DNT Finnskogen og omegn, Innlandet Fylkeskommune, Kommuneoverlegen, Folkehelsekoordinatoren, Norsk Ornitologisk forening avd. Hedmark, Statsforvalteren i Innlandet, Valset Vel og syv privatpersoner.
– Føler du at du står litt alene i stormen?
– I formannskapet står jeg nok litt alene, men mange gir meg tilbakemeldinger på at det vi kjemper for står dem også bak. Listen over høringsinnspill er én liste, men alle andre enkeltpersoner som liger å gå tur i skog og mark er også en stor gruppe, som ikke kommer så godt frem. Jeg håper kommunestyret vektlegger dem litt mer 31. januar, sier han.

VIL VERNE SLAGUGLA
Ledforlengelsen gjennom Flisdalen ville ha forbundet snøscooterleden i Åsnes og Våler, og åpnet helt andre muligheter for å kjøre snøscooter på norsk side av grensa. I utgangspunktet var Botten Pedersen positiv til denne forlengelsen. Helt til han fikk høre om slagugla.
– Slaguglene er ganske truet i Norge. I Sverige bor dem stort sett i fuglekasser. I Flisdalen er det et flott område for dem. Vi er bekymret for at motorferdselen vil ødelegge for dem, sier Botten Pedersen.
– Men lyden dreper vel ingen ugler?
– Det har jeg ingen peiling på. Men når Norsk Ornitologisk forening sier at her er det fare på fære, da må vi ta hensyn til det. Her må det undersøkes mer før motorferdsel kan tillates, mener Botten Pedersen.
Han forstår at meningene rundt snøscooterkjøring er delte, og håper det er mulig å få til en saklig debatt uten personangrep og trusler som går på bekostning av demokratiet.
