• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

kav lokal

  • Nettradio
  • Magasin
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
  • Nettradio
  • Solørradioen
    • Siste spilte
    • Radiobingo
    • Underholdningsguiden
    • Sendeskjema
  • Magasin
  • Dødsannonser
  • Annonsere på nett, papir og radio
  • Tips oss
  • Ansatte
Nyheter
6 minutter lesetid

Generasjonsskifte på gang hos Flisa Taxi – Lars grep muligheten og skapte sin egen arbeidsplass

KJØPTE SEG INN: Lars Telle (39) er ny eier hos Flisa Taxi. Drosjesentralen har et generasjonsskifte på gang, og er avhengig av at yngre krefter kommer inn nå.
KJØPTE SEG INN: Lars Telle (39) er ny eier hos Flisa Taxi. Drosjesentralen har et generasjonsskifte på gang, og er avhengig av at yngre krefter kommer inn nå.
Bjørn-Martin Brandett
Ansvarlig redaktør
Publisert: 11 mai, 2022 17:07
Oppdatert: 11 mai, 2022 17:10

I mars ble Lars Telle medeier i Flisa Taxi. Etter å ha gått arbeidsledig en periode prøvde han seg først om sjåfør, før han bestemte seg for å kjøpe seg inn i sentralen og lage sin egen arbeidsplass.

Flere av «gamlekara» ved Flisa Taxi nærmer seg pensjonsalder, og med det åpner det seg muligheter for både unge sjåfører og drosjeeiere. Etter å ha kjørt drosje i noen år, fikk Lars Telle (39) mulighet til å kjøpe seg inn i drosjesentralen. Muligheten grep han, og nå eier han sin egen arbeidsplass på Flisa.

– Litt tilfeldigheter er det jo, men jeg gikk arbeidsledig og trengte noe å gjøre. Da jeg fikk tilbud om å kjøre litt drosje for noen år siden grep jeg den muligheten, og nå i år fikk jeg også mulighet til å kjøpe meg inn som eier i drosjesentralen, sier Lars Telle.

KJENTE OMGIVELSER: Før Lars kjøpte seg inn i Flisa Taxi hadde han jobbet som sjåfør i rundt tre år. Med det visste han hva han gikk til.
KJENTE OMGIVELSER: Før Lars kjøpte seg inn i Flisa Taxi hadde han jobbet som sjåfør i rundt tre år. Med det visste han hva han gikk til.

BETYDELIG ARBEIDSPLASS

Flisa Taxi har de senere årene blitt en betydelig arbeidsplass. Totalt er det 21 ansatte som kjører drosje ved sentralen. Sentralen har seks eiere, og disponerer hele 12 drosjebiler. I tillegg leier de inn én ekstra maxitaxi fra Våler som kjører ved sentralen. Anslått årlig omsetning for hele virksomheten er mellom 12 og 15 millioner kroner. De er stadig på jakt etter nye sjåfører til å håndtere den store oppdragsmengden.

– Svein Tore Husebæk og jeg skal gi oss om halvannet år, og da er det viktig å få inn nye sjåfører og eiere av sentralen. Lars hadde kjørt litt for oss allerede, og derfor spurte vi om han kunne være interessert i å bli med som eier. Med det er allerede én plass erstattet, sier Per Erik Engen, som håper flere nye også kommer til etter hvert.

SKAL GI SEG: Per Erik Engen er blant dem som skal pensjonere seg ved Flisa Taxi. Han er glad for at yngre krefter nå kommer inn.
SKAL GI SEG: Per Erik Engen er blant dem som skal pensjonere seg ved Flisa Taxi. Han er glad for at yngre krefter nå kommer inn.

Som drosjeeier er den største investeringen naturlig nok å kjøpe en drosjebil. I tillegg har Lars kjøpt seg inn med aksjer både i den lokale drosjesentralen, og paraplyorganisasjonen som organiserer drosjene i Innlandet.

VISSTE HVA HAN GIKK TIL

Med noen års erfaring allerede som sjåfør visste Lars godt hva han gikk til.

Saken fortsetter etter annonsen

– Litt ukurante arbeidstider er det innimellom, men samtidig er det frihet til å bestemme når du vil jobbe og ikke selv. Arbeidsmiljøet er veldig bra, og vi har det mye morsomt på jobb, sier Lars.

Engen er takknemlig for at 39-åringen valgte Flisa Taxi, og håper at rekrutteringen ved sentralen fortsetter å gå på skinner.

– Vi er interessert i å få med oss folk som vil etablere seg med eget firma her i bygda. Litt investering er det for å komme i gang, men slik er det uansett hvor du kjøper deg inn. Når investeringen er gjort har du en sikker jobb. Anbud på både skolekjøring og syketransport er sikret for mange år fremover, og her har vi mer enn nok å drive med, sier Engen.

Nå går Flisa Taxi mot en travel vår og sommer. Først ut er Helt Ville Dager, hvor sentralen regner med å ha godt med biler på jobb. Så topper det seg virkelig når SolørMart’n er tilbake i kjente rammer fra 30. juni.

– Etter mart’n går vi inn i en roligere periode her, med skoleferie og ferieavvikling. Det er også fint med å kjøre drosje, at vi har mulighet til å løse mye av ferieavviklingen på sommertid når andre også har fri, sier Engen.

SENT OG TIDLIG: Lars Telle erkjenner at det til tider er ukurante arbeidstider. Men samtidig kan han som drosjeeier selv bestemme når han vil kjøre og ikke selv.
SENT OG TIDLIG: Lars Telle erkjenner at det til tider er ukurante arbeidstider. Men samtidig kan han som drosjeeier selv bestemme når han vil kjøre og ikke selv.

Du vil kanskje også lese

MANGE BRANNER: Hvert år starter omlag 3.000 branner som følge av lynnedslag i Norge.Lynnedslag fører til flere tusen branner hvert år RAMMES HARDT: Taxi-næringene i distriktet rammes hardt av korona-epidemien- få kunder og en rekke biler står helt stille. Foto: Flisa Taxi, Hedmark Taxi– Totalkollaps i taxi-markedet Denne appen kan redde livet ditt Lars Martin Myhre med visekonsert på Flisa

Tips

E-post: post@isolor.no
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 46 900 800
Postboks: Kaffegata 5
2271 FLISA

Redaksjonen
post@isolor.no
Reklameavdelingen
odd.erland@isolor.no

Følg oss

  • Facebook
  • RSS

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør
Bjørn-Martin Brandett

isolor.noRedaktørplakateniSolør arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. iSolør har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Lenk gjerne til oss, men ikke kopier materiale fra iSolør uten å ha en avtale med oss.
Personvernerklæring Om informasjonskapsler
iSolør.no © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no