• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

kav lokal

  • Nettradio
  • E-utgave
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
  • Det skjer i Solør
  • Debatt
    • Lokal debatt
    • Regional debatt
  • Nettradio
  • Solørradioen
    • Siste spilte
    • Radiobingo
    • Send inn arrangement til «Det skjer i Solør»
    • Sendeskjema
  • Magasin
  • Dødsannonser
  • iSolør-Appen
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Annonsere på nett, papir og radio
  • Tips oss
  • Ansatte
  • Salgsvilkår
  • Personvern
NYHETER
5 minutter lesetid

Stort oppmøte på Flisa for å få med seg damptoget

ET UNIKT SKUE: Damplokomotiv 30a 271 og trevognene besøkte Solørbanen og Flisa stasjon lørdag. Mange hadde møtt opp, men de var naturlig nok på baksiden av toget her.
Bjørn-Martin Brandett
Publisert: 22 juni, 2019 00:00
Oppdatert: 11 november, 2020 13:04
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Rett før klokka 13.30 lørdag tøffet damplok 30a 271 med tilhørende trevogner inn på Flisa stasjon. Norsk Jernbaneklubb er ute på tur for å markere sitt 50-årsjubileum, og mange hadde møtt opp på Flisa for å få med seg det historiske øyeblikket.

De få persontogene som dukker opp på Flisa stasjon får stor oppmerksomhet. Slik var det også lørdag da Norsk Jernbaneklubb ankom med damplok 30a 271 og tilhørende trevogner.

– I anledning 50-årsjubileet er vi ute og kjører jubileumsturer. I samarbeid med vår avdeling Norsk Museumstog gjør vi disse turene. Tidligere har vi stort sett kjørt med diesel og strøm, men for 14 dager siden fikk vi dette damploket på skinnene igjen. Da kjørte vi fra Oslo til Bergen, og på deler av strekningen med dette lokomotivet, sier Nils-Kristian Møller som er leder i Norsk Jernbaneklubb.

Har stått i ti år

Lokomotivet har ikke vært i bruk på ti år, men har nylig blitt restaurert og fått tillatelse til å bruke de nasjonale sporene igjen. Formell eier av lokomotivet er Norsk Jernbanemuseum, men det er jernbaneklubben som har restaurert og driftet lokomotivet. Når lokomotivet kom til Hamar lørdag ble det satt igjen hos jernbanemuseet.

– Dette er et stort lokomotiv, og fra et par generasjoner etter Caroline som mange kjenner. Dette er en såkalt sydbaneracer. Det er laget for å gå fort med store hjul, men da er det ikke så sterkt til å dra tung last. Det var heller ikke meningen da disse lokomotivene ble bestilt, sier Møller.

På Flisa hadde mange møtt opp for å ta bilder av besøket. Åsnes Brannvesen kom med tankbil og fikk fylt opp lokomotivet med vann.

Saken fortsetter etter annonsen

– Noen vanntårn står det fortsatt igjen langs sporene, men de er jo ikke i drift. Derfor er vi avhengig av hjelp fra brannvesenet på slike turer, sier Møller.

Med toget hele vegen

Én av dem som tok turen med toget helt fra Oslo og tilbake var Rune Rønningen. Han kommer fra Flisa, men bor nå innafær.

– Jeg meldte meg inn i Norsk Jernbaneklubb igjen, og tenkte jeg ville være med på denne turen. Det har vært en veldig fin tur, sa Rønningen da de kom til Flisa stasjon.

Her spilte også togets eget husorkester, Signalfeil, og de fremførte blant annet «500 miles» for publikum.

– Denne turen har vært et eventyr for klubben. Vi får inn noen billettinntekter som dekker kostnadene våre. Men det er dyrt å reise rundt med et damplok i 2019, sier Møller.

Han håper nå at damplokomotivet kan få flere oppdrag i tiden som kommer, og røper også at et relativt likt lokomotiv snart er ferdig restaurert på Hønefoss. Norsk Jernbaneklubb lever i beste velgående etter 50 år på skinnene.

TOK TOGET: Rune Rønningen fra Flisa bor nå innafær, men tok toget hematt.
STORFORNØYD: Leder i Norsk Jernbaneklubb, Nils-Kristian Møller, er storfornøyd med oppslutningen rundt jubileumsturen.
MYE FOLK: Stor stemning og mye folk var i farta på Flisa stasjon.
EGET ORKESTER: Signalfeil heter orkesteret som var med toget på tur. Her synger og spiller de «500 miles».
STORT VEDLIKEHOLD: Toget hadde ikke før ankommet før Gjermund Hansen spratt ut for vedlikehold.
FYLTE VANN: Det lokale brannvesenet kom med brannbil og fylte vann på toget. Lokal representant til høyre.
UNIKT OPPDRAG: Det er ikke ofte Åsnes Brannvesen må rykke ut for å fylle luft på en brannbil.
PÅ VEG VIDERE: Her er toget på veg videre nordover. Planovergangen måtte imidlertid opereres manuelt.
STORT LOKOMOTIV: Solørbanens eneste tunnel var et fint sted for å ta bilder av hendelsen.

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.

Tips

E-post: post@isolor.no
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 40 40 71 01
Postboks: Kaffegata 5
2271 FLISA

Redaksjonen
post@isolor.no
Reklameavdelingen
odd.erland@isolor.no

Følg oss

  • Facebook
  • RSS

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør
Bjørn-Martin Brandett

isolor.noRedaktørplakateniSolør arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. iSolør har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Lenk gjerne til oss, men ikke kopier materiale fra iSolør uten å ha en avtale med oss.
Personvernerklæring
iSolør.no © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no