iSolør.no
2 minutter lesetid

Posten slutter med banktjenester

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Posten har kunnet tilby banktjenester siden 1950, men fra neste år kan det bli slutt på det. DNB avvikler avtalen om å levere banktjenester gjennom Posten, skriver Posten i pressemelding.

DNB avvikler avtalen om å levere banktjenester gjennom Posten.

Postens bankavtale med DNB som utløper 31.12.2019 har vært til ordinær reforhandling. Gjennom ett år har partene jobbet for å finne en ny, god løsning. DNB har ønsket å få med resten av det norske bankfellesskapet på Post i Butikk-løsningen uten at dette har ført frem. I mangel av en felles bank-løsning har DNB valgt å la avtalen med Posten utløpe.

Samarbeider om overgangsløsning

Helt siden 1950 har Posten hatt banktjenester gjennom sitt ekspedisjonsnett. Dagens avtale med DNB ble inngått i 2013.

– Vi synes det er synd at det ikke har vært mulig å få til en ny avtale om banktjenester i postnettet. Våre kunder har i alle år utført en rekke banktjenester i Postens unike og landsdekkende nettverk av postkontor og Post i Butikk. Vi vil sammen med DNB jobbe for å finne gode overgangsløsninger, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Saken fortsetter etter annonsen

DNB og Posten er opptatt av at det skal være tilstrekkelig med tid til å hjelpe både kunder og ansatte i butikkene over på den nye løsningen når den er klar. DNB og Posten tar sikte på at endelig avslutning av avtalen vil skje i løpet av 2020.

Banktjenester i landpostnettet

Posten har i dag plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom landposttjenesten. DNB har også sagt opp denne avtalen.

– Vi tar denne forpliktelsen svært alvorlig og vil i samarbeid med myndighetene jobbe for å finne en videre løsning for banktjenester gjennom landpostnettet, sier Eckhoff.

Kilde: Posten Norge

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.