• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

kav lokal

  • Nettradio
  • Eavis
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
  • Det skjer i Solør
  • Debatt
    • Lokal debatt
    • Regional debatt
  • Nettradio
  • Solørradioen
    • Siste spilte
    • Radiobingo
    • Send inn arrangement til «Det skjer i Solør»
    • Sendeskjema
  • Magasin
  • Dødsannonser
  • iSolør-Appen
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Annonsere på nett, papir og radio
  • Tips oss
  • Ansatte
  • Salgsvilkår
  • Personvern
NYHETER
4 minutter lesetid

– Pirattaxi ødelegger for drosjenæringen i Solør

FRUSTRERTE: Drosjeeierne Svein Tore Husebæk og Per Erik Engen opplever at enkeltpersoner i lokalområdet stjeler deres kunder i helgene.
Ingrid Vatnar Olsen
Publisert: 28 januar, 2019 00:00
Oppdatert: 11 november, 2020 13:00
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

De ansatte ved Hedmark Taxi, avdeling på Flisa, opplever at pirattaxi-virksomheten i nærområdet truer drosjenæringen. – Vi ser at det er flere som kjører ulovlig drosje under festligheter i Solør. Dette preger vår økonomi, sier drosjeeier, Per Erik Engen.

Det er uvisst hvor mange som driver pirattaxi-virksomhet i Solør, men drosjesjåførene kan fortelle å se opptil seks biler hver helg, samt limousiner. 

– Vi har opplevd at kunder kan gå inn i taxien, for så å hoppe inn i andre biler som tilbyr en billigere pris, sier Husebæk. 

– Men dette kan fort bli svært dyrt. Hva om sjåføren ikke har forsikring? Hva gjør du da? spør drosjeeier, Svein Tore Husebæk. 

TRUER DROSJENÆRINGEN

– Det er ulovlig, enkelt og greit. Det er som å gå på Coopen og ta med brød, melk og pålegg og gå ut uten å betale. Man må ha et løyvedokument, kjøreseddel og taksameter for å drive lovlig. Men siden vi bor i et regulert område, er det ikke mulig å drive lovlig. Det er fylkeskommunen som har bestemt hvor mange drosjer det skal kjøres i Solør, sier Husebæk.

– Hva er løsningen på dette?

– Først og fremst må folk slutte å sette seg inn i slike biler, sier Per Erik Engen.

– Vi får ikke gjort noe. Det er myndighetene som må ta tak i dette. Skattemyndighetene og politiet, legger Husebæk til. 

Saken fortsetter etter annonsen

– Hvor mye penger taper dere på dette?

– Vi har ikke noe konkret tall, men det er synd hvis vi må sparke noen ansatte på grunn av dette, sier Engen. 

SOSIALE MEDIER

Det er ofte på sosiale medier at det blir lagt ut innlegg om sjåfør i helgene. 

– Ja, dette var ikke et problem for fem år siden. Det finnes grupper på Facebook hvor forespørsler blir lagt ut, og sjåfører skriver når og hvor de kjører i helga, sier Husebæk. 

– Men å kjøre venner – det er vel ikke galt? 

– Nei. Da jeg var ung var det alltid én som kjørte mens de andre drakk. Det er når folk skal begynne å tjene penger på det at varsellampene bør begynne å blinke, sier Husebæk. 

ANSVAR FOR BYGDA

De ansatte ved Hedmark Taxi, avdeling på Flisa, opplever at de har et ansvar på bygda året rundt.

– Folk skal bli kjørt av en som gjør det lovlig, og som tar godt vare på kunden. Jeg har opplevd å måtte holde panna til folk som spyr ut av bilen. Vi reiser aldri fra de eldre før vi vet at de er trygt inne i huset sitt. Noen her har til og med fyrt på peisen til folk og måkt snø foran døra, sier Husebæk. 

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.

Tips

E-post: post@isolor.no
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 40 40 71 01
Postboks: Kaffegata 5
2271 FLISA

Redaksjonen
post@isolor.no
Reklameavdelingen
odd.erland@isolor.no

Følg oss

  • Facebook
  • RSS

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør
Bjørn-Martin Brandett

isolor.noRedaktørplakateniSolør arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. iSolør har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Lenk gjerne til oss, men ikke kopier materiale fra iSolør uten å ha en avtale med oss.
Personvernerklæring
iSolør.no © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no