• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

kav lokal

  • Nettradio
  • E-utgave
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
  • Det skjer i Solør
  • Debatt
    • Lokal debatt
    • Regional debatt
  • Nettradio
  • Solørradioen
    • Siste spilte
    • Radiobingo
    • Send inn arrangement til «Det skjer i Solør»
    • Sendeskjema
  • Magasin
  • Dødsannonser
  • iSolør-Appen
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Annonsere på nett, papir og radio
  • Tips oss
  • Ansatte
  • Salgsvilkår
  • Personvern
NYHETER
3 minutter lesetid

Nå kommer snøen – husk vinterdekk

Liv Rønnaug Lilleåsen
Publisert: 01 november, 2019 00:00
Oppdatert: 11 november, 2020 13:09
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Søndag kommer trolig årets første snøfall.

– Hvert eneste år opplever vi mange trafikkulykker i forbindelse med det første snøfallet, sier Torbjørn Brandeggen i en pressemelding. Han er kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

– Altfor mange bilister venter for lenge med å skifte til vinterdekk, og det er å gamble med sikkerheten å komme på sommerdekk på en veibane med snø og is. Man utsetter seg selv og andre for farlige situasjoner, og risikerer redusert erstatning dersom man blir involvert i en trafikkulykke, sier han.

Fra i dag, fredag 1. november, kan bilister i Sør-Norge bruke piggdekk, mens Nordlendingene har kunnet kjøre på piggdekk siden 16. oktober.

Glatte veier andre steder i Sør-Norge tidligere denne uken har medført en rekke trafikkulykker allerede.

– I noen av disse ulykkene har biler på sommerdekk vært involvert. Det kan bli dyrt. Ikke bare risikerer man redusert forsikringserstatning, førerkortet kan også bli beslaglagt. De fleste trafikkulykkene skjer i overgangen mellom høst og vinter, og dårlige dekk er ofte en medvirkende faktor. Det er bare å innse at vinteren er her, og man bør sko seg deretter.

Saken fortsetter etter annonsen

80.000 MED sommerdekK

I tidsrommet mellom 2005 og 2018 har feil eller mangler ved kjøretøy vært en medvirkende faktor til vel en fjerdedel av alle dødsulykkene på veien.

En fersk undersøkelse fra NAF viser at minst 80.000 bilister kjører med sommerdekk om vinteren.

– Det er tragisk at så mange gambler med sikkerheten. Dessverre ser vi at sjåfører under 29 år er overrepresentert. Yngre bilister har en tendens til å ta sjanser oftere enn eldre og mer erfarne bilister. Det ser vi også av vår egen ulykkesstatistikk, sier Brandeggen i pressemeldinga.

Vinterdekk skal ha minimum 3 mm mønsterdybde. Har man eldre dekk enn fire år bør man sterkt vurdere å skifte til nye.

Bruker du piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

Kjøretips på glatt føre:

  • Tilpass farten etter vær og kjøreforhold, og vis respekt for vinterlige forhold på veien.
  • Om bilen skrenser eller sladder: Flytt blikket dit du vil at bilen skal gå.
  • Drei rattet til den siden bilen skrenser eller sladder og trykk inn kløtsjen så trekkhjulene ruller. Da vil hele veigrepet brukes til styring.
  • Hvis bilen spinner har du overført for mye kraft til drivhjulene. Lett på gasspedalen til drivhjulene får veigrep igjen.
  • Skifter du dekk så husk å skru hjulmutterne ekstra til etter noen mils kjøring.
  • Husk også å sjekke at du har riktig lufttrykk i vinterdekkene.Har du ikke vasket vinterdekkene og har dårlig veigrep, kan dekkrens fjerne salt og fett.

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.

Tips

E-post: post@isolor.no
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 40 40 71 01
Postboks: Kaffegata 5
2271 FLISA

Redaksjonen
post@isolor.no
Reklameavdelingen
odd.erland@isolor.no

Følg oss

  • Facebook
  • RSS

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør
Bjørn-Martin Brandett

isolor.noRedaktørplakateniSolør arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. iSolør har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Lenk gjerne til oss, men ikke kopier materiale fra iSolør uten å ha en avtale med oss.
Personvernerklæring
iSolør.no © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no