Ben-Philip Gundersen Motorsport kjørte den første av totalt syv runder i den internasjonale serien RX2 i Barcelona i helga. Det så lenge lyst ut, men etter å ha vært involvert i en krasj gikk Ben-Philip fra topp til bunn etter å ha blitt disket.
Helgen startet bra for Ben-Philip Gundersen Motorsport i Barcelona. På første og andre trening lørdag kjørte Ben-Philip inn til bestetid, og i kvalifikasjonsheat 1 og 2 lørdag kjørte han inn til en tredjetid.
Det var i kvalifikasjonsheat 3 søndag det virkelig ble problemer for teamet fra Kjellmyra.
– Vi hadde en veldig god start, og jeg trodde jeg var såpass langt foran de andre bilene at jeg kunne begynne å legge meg inn når jeg nærmet meg svingen. Vi kom først ut av første sving, og kjørte inn til bestetid i omgangen. Men uten at jeg hadde fått med meg dette hadde det blitt en krasj i første sving, noe dommerne mente var min skyld. Dette endte med diskvalifikasjon og at vi med det gikk fra toppen av resultatlisten til å havne på bunnen, sier Ben-Philip Gundersen.
Med en omgang igjen å kjøre så det ikke lyst ut. Ben-Philip kunne ikke ha noe dårligere tid enn en 2.-tid i siste omgang for å kunne komme videre til semifinale. Han fikk en 3.-tid, kun 8 tideler bak 2.-plassen og var dermed ute av løpet.
– Vi fikk nok en gang oppleve hvor fort det kan gå fra topp til bunn i rallycross, og at dommeravgjørelser kan være avgjørende også her. Det er ikke til å stikke under en stol at vi føler straffen var i overkant hard. I etterkant har vi sett situasjonen fra forskjellige kameravinkler, og er enige i at det ikke ser helt bra ut, men situasjonen er langt i fra kvalifisert til en diskvalifikasjon sett fra vår side. Selv om vi fikk en veldig dårlig start på sesongen ser vi at sjåfør, bil og team fungerer like godt sammen i år som i fjor, og at det er mulig å henge med i toppen, sier Gundersen.
Neste løp for Ben-Philip Gundersen er 11. og 12. mai på den kjente Formel 1 banen Circuit de Spa-Francorchamps i Belgia, der det er laget en rallycrossbane som går innom en liten del av Formel 1 banen.
– Dette er en ny trasé så det blir spennende å se hvordan vi takler denne banen, sier Gundersen.