Flissundet Motorservice på Flisa har nå blitt sertifisert som elbilverksted i MECA-kjeden. – Det er foreløpig ikke lovpålagt med sertifisering, men vi har gjort det for både kundenes og vår egen sikkerhet, sier Thomas Bjørneseth i Flissundet Motorservice.
Det er omtrent 200.000 elbiler og 100.000 plug-in hybrider i Norge og i fjor ble det solgt 31% elbiler.
– Flere av våre ansatte har vært på kurs gjennom MECA-kjeden og lært alt om teknikk, og det går veldig mye på sikkerhet. På elbiler er det som kjent veldige høye spenninger og strømmer, så sikkerhet er veldig viktig. Selv om vi ikke er lovpålagt å ha denne sertifiseringen, har vi valgt å gjøre det likevel med tanke på sikkerheten til de ansatte og for at vi skal levere god kvalitet på de jobbene vi utfører på elbil eller hybrid, forteller Thomas Bjørneseth.
økonomiske fordeler
Det blir flere og flere elbiler utenom de store byene også, og det er det flere årsaker til.
– Flere og flere har økonomiske fordeler av å kjøre elbil. De pendler kanskje til Elverum eller Kongsvinger på jobb, og da kan du spare penger. Det blir flere og flere elbiler i Solør! Det har også blitt flere ladestasjoner, vi har egen ladestasjon her for våre kunder og det finnes flere på Flisa nå, sier Bjørneseth.
For en som ikke har så gode greie på bil, er det noen spesielle utfordringer med elbil på vinterstid?
– Temperaturen påvirker batterikapasiteten, så du kan kjøre kortere før du må lade når det er veldig kaldt. Det må til en del oppvarming på en elbil og det er ofte varmepumper som drar mye strøm. En elbil går absolutt lengst på sommeren, smiler Bjørneseth.
Hybrid et godt valg i solør
Mange i vårt distrikt har valgt hybridbil.
– Ja, de er det veldig mange av. De kan du kjøre en del mil på strøm først, før bensinmotoren overtar. Du kan for eksempel kjøre på strøm i uka på korte avstander, så på bensin når du på reiser på hytta i helga. Hybridbil er et veldig godt valg i Solør pr. dags dato, sier Bjørneseth.
Er det mer eller mindre reparasjoner på elbiler kontra andre biltyper?
– Elbilene har til nå vært veldig bra både motor- og drivverkmessig, det har nesten ikke vært noen ting. Bremser ruster derimot mye fortere på elbiler enn på andre type biler. Bremsene på en elbil bremses med motoren på en annen måte enn bensinbil for eksempel. Så akkurat bremsene på elbiler har minst et like stort reparasjonsbehov som på bensinbiler, forklarer Bjørneseth.
