På Autoservice Solør på Kjellmyra er det travle dager, nå skal veldig mange skifte fra sommerdekk til vinterdekk på kort tid. – I de meste travle periodene går det nesten døgnet rundt, sier Ronny Kalfoss ved Autoservice Solør.
Det har allerede vært mange og lange travle dager for gutta på verkstedet som skifter til vinterdekk, for oss som av en eller annen grunn ikke gjør det selv.
– Vi jobber og tar unna alt vi orker! Den store pågangen har allerede startet, selv om det har vært litt roligere et par dager nå. For noen dager siden var det jo litt glatt, og da klarte vi ikke å ta unna alle telefoner heller dessverre. Det er smart å være «litt føre var» med dekkskift, når snøen plutselig kommer får du kanskje ikke hjelp når du aller helst skulle hatt det. De som kjører piggfritt bør i alle fall tenke på det, og egentlig bare legge om allerede nå, sier Ronny Kalfoss ved Autoservice Solør.
Rundt 70 prosent kjører piggfritt
Og piggfritt kjører nå de aller fleste av oss.
– Jeg vil påstå at rundt 70 prosent kjører piggfritt i dag. Vi anbefaler egentlig ingen ting, det er helt opp til hva sjåføren føler seg komfortabel med. Synes du ikke det er noe behagelig å kjøre uten pigg, skal du heller ikke gjøre det – da skal du velge pigg. For egen del velger jeg piggfritt, og det er med bakgrunn i komfort, støy og at vi ikke minst stort sett kjører på veier som blir saltet, fortsetter Kalfoss.
Kan piggdekk være en «falsk trygghet», spesielt hvis du har slitte dekk og pigg?
– Det har blitt en del bra piggdekk, Michelin har for eksempel kommet med et veldig bra dekk med 250 stålpigger. Det er jo veldig bra i forhold til det som har vært tidligere, så de som vil ha piggdekk får veldig mange bra dekk i dag. Mange gjør også en stor feil når de velger vinterdekk, de velger det aller billigste for å spare penger. Du kan få et dekk som ser ut som et vinterdekk, men har en gummiblanding som skal brukes på sommerstid! Hvis du velger piggfrie dekk, så er det viktig at du velger dekk som er beregnet på nordiske forhold, oppfordrer Kalfoss.
– Kan være farlig!
Tidligere var det noe som het «helårs-dekk», finnes det fortsatt?
– Det finnes nok, men jeg anbefaler at du velger to sett med dekk – et for vinteren og et for sommeren. Velger du en dekktype som skal brukes i alle årets sesonger, får du dekk som ikke har feste verken sommer eller vinter. Det er rett og slett farlig! sier Kalfoss.
Det har vært et par litt roligere dager denne uka, men på et eller annet tidspunkt kommer snøen – og da blir det lange og travle dager igjen.
– Ja, da blir det jobbing nesten døgnet rundt – vi jobber så lenge vi orker! Det må vi også, ellers blir vi aldri ferdig heller. Det er ikke bare personbiler, men også lastebiler som skal legge om og mye annet også. Det krever mye og og tar mye tid, smiler Kalfoss.
– Vi får til det meste
Selv om dekkskifte tar mye tid i perioder, rekker de uansett vanlige servicer og reparasjoner.
– Jada, vi har mannskap til begge deler. Det er jo klart at alt med dekk tar mye tid i denne perioden, men vi får til service og reparasjoner også. Vi får til det meste, bare det er nok timer i døgnet, smiler Ronny Kalfoss ved Autoservice Solør.
