I fjor flyttet Linn Hege Sagen (25) hjem fra Wales. Skansen-jenta har utdannet seg til låtskriver, og har blant annet skrevet låtbidrag til Melodi Grand Prix.
Linn Hege Sagen bestemte seg tidlig for at det var musikk hun ville jobbe med. Både med produksjoner og skriving av låter. Derfor tok hun bachelor i populærmusikk og master i production and songwriting.
Etter å ha bodd i Oslo og Wales noen år flyttet hun hjem til Solør igjen etter å ha funnet sin «perfect match»-kjæreste i Våler.
– Det er ikke dumt å være sammen med en som har eget studio i kjelleren. Jeg hadde nok ikke flyttet hjem for hvem som helst, ler Sagen.
Mindre nettverk her
Det å være profesjonell låtskriver i Solør byr også på sine utfordringer. For eksempel er nettverkene langt større i Oslo og England, men selv om hun nå bor et par timer fra hovedstaden føler ikke Sagen seg «glemt». Det er fullt mulig å leve av å være låtskriver i Solør.
– Om du jobber hardt nok går det. Samtidig har jeg bygd meg opp noen nettverk gjennom studietiden som fortsatt er viktig. Hvilke oppdrag du får er veldig drevet av hvilke folk du møter, sier Sagen.
Musikkbransjen er i endring, og artistene må bruke stadig mer tid på landevegen. Det gjør også at de får mindre tid til å skrive egne låter. Det er her Sagen kommer inn i bildet. TONO-inntektene er viktig for en profesjonell låtskriver.
– I USA fungerer dette slik at du selger låta, og det blir et engangshonorar. I Norge er det langt strengere i forhold til rettighetshavere. Du kan selge låta fra deg også her, men de fleste får inntekter fra spilling på radio, streaming, fremvisning på TV og spillejobber, sier Sagen.
Flerbruksområder
Med et liv basert stort sett på TONO-inntekter handler det om å finne låter med flerbruksområder. I 2015 skrev Sagen Melodi Grand Prix-låta som Marie Klåpbakken fremførte, men Klåpbakken bruker låtene til Sagen i mange andre sammenhenger også.
– Hun turnerer mye med den kulturelle skolesekken, og da blir låtene spilt mye. Å få gode TONO-inntekter handler ikke bare om å skrive de store hitene, men å skrive låter som blir mye brukt. Den kulturelle skole-sekken er et slikt eksempel, sier Sagen.
For tiden jobber hun også med sitt debutalbum. Det blir lansert i løpet av året, og inneholder en del kontroversielle tekster og temaer.
– Jeg har snakket med folk om deres opplevelser rundt en del vanskelige temaer. Som voldtekt, avhengighet og selvmord. Tekstene på albumet har jeg jobbet mye med. De åtte låtene lanseres digitalt når jeg er i mål med bilder og artwork som mangler, sier Sagen.