iSolør.no
5 minutter lesetid

Blankpolerte veterankarosserier bada i solskinn

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

I strålende sol, sto 102 veteranbiler og skinte på plassen ved den gamle Essostasjonen på Flisa.

Plassen rundt den gamle Essostasjonen var mart’nslørdagen full av blankpolerte biler i forskjellige farger, av forskjellige merker og forskjellige tiår, noen i sin originale prakt, andre spesialbygd. Fellesnevneren var at de alle var eldre modeller enn 1988. 

I år tok Solør Veteran Klubb over veteranbilutstillinga som pleier å være under SolørMart’n, og Tor Waaler har sammen med en liten gjeng fra klubben stått for gjennomføringa. 

– Vi sa at hvis det kom femti, seksti biler skulle vi være fornøyde, men vi har 102 biler her nå, forteller han. 

Og det er ikke verst, da arrangementet konkurrerte med både et lignende veterantreff på Magnor og rallycrossrunder i Höljes. 

Saken fortsetter etter annonsen

– Det er mest folk fra mellom Kongsvinger og Elverum her, og det er et godt miljø for veteranbiler i Solør, forteller han. 

– Folkevogn er tøft

Blant de 102 bilene som hadde tatt turen til utstillinga, var ei prisbelønna folkevogn. Jarle Martinsens røde VW fra 1973 er bygd som en asfaltracingbil, med sjøllaga spoiler og ei girkasse som kunne passa i en bilcrossbil. For Martinsen har kjørt både bilcross og asfaltracing i si tid, men ikke de siste åra. 

– Folkevogn er tøft og lett å skru på. Det er artig å kunne bygge i egen stil. Det fins ingen lik denne i Norge, forteller han. 

Hva prisbelønninga angår, vant den intet mindre enn Norges fineste VW både i 2016 og 2017. I år fikk de dessverre ikke vært med på kåringa, men bilen trakk uansett til seg mange blikk på Essoplassen mart’nslørdagen.  

ARRANGØR: Tor Waaler har sjøl en rød Chevrolet Corvette fra 1985.
FOLKEVOGN: Jarle Martinsen liker folkevogner, mye på grunn av sin bilcrossbakgrunn.
MOTOREN BAKI: Et av de karakteristiske kjennetegnene til folkevogna, er at motoren er bak. Motoren i denne folkevogna er derimot ikke veldig typisk, da Jarle Martinsen liker å bygge og skru sjøl.
ASFALTRACING: Rattet kan tas av og henges i taket, for at sjåføren skal komme seg lett ut og inn av bilen.
FRA GEILO OG VALDRES: De kjolefine venninnene Eldbjørg Sausgard og Camilla Dokken hadde tatt turen fra Geilo og Valdres til SolørMart’n, og likte godt denne grønne bilen.
MYE FOLK: Mange hadde tatt turen til den gamle Essostasjonen.
MYE FOLK: Mange hadde tatt turen til den gamle Essostasjonen.
FINE FRONTER: Bilene forteller også historien om hvordan synet på estetikk og funksjon har forandra og utvikla seg gjennom flere tiår.
FINE FRONTER: Bilene forteller også historien om hvordan synet på estetikk og funksjon har forandra og utvikla seg gjennom flere tiår.
FINE FRONTER: Bilene forteller også historien om hvordan synet på estetikk og funksjon har forandra og utvikla seg gjennom flere tiår.
FINE FRONTER: Bilene forteller også historien om hvordan synet på estetikk og funksjon har forandra og utvikla seg gjennom flere tiår.
DEN RØDE ARMÉ: Kanskje var det vanligere med røde biler før, det var iallfall en ynda farge på en del av veteranbilene.
Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.