Ben-Philip Gundersen vant premiereløpet i RX2-serien under FIA World Rallycross Championship Belgia, Mettet 2018 i helga. – Dette var mitt andre løp i RX2-serien i min karrière, mitt første løp i RX2-serien kjørte jeg i Höljes i fjor, forteller Gundersen.
Målsetningen var finalen i Belgia.
– Vi har kjørt en del i vinter og vært med på RallyX On Ice, men å kjøre på sommeren er noe helt annet – man må legge om kjørestilen totalt! Vi kjørte også første løpet i RallyX Nordic i Höljes sist helg. Der så vi at rundetidene var på toppnivå, men vi var uheldige med startspor hele helgen, og endte til slutt opp utenfor finalen, forteller Ben-Philip Gundersen.
Mye testing i forkant
– Dette er fortsatt en ny bil for meg og mye nytt å vende seg til, men det har vært mye testing i forkant av dette løpet. Vi følte at vi var så godt forberedt på dette tidspunktet som vi kunne være. Samtidig vet vi at nivået er utrolig høyt og siden det var første løpet og vårt første år i serien, kunne jeg ikke forestilt meg dette resultatet på forhånd. Målet var å komme seg til finalen, og alt etter det ville være bonus.
På trening på fredag ble det en 10.tid. Tidene var veldig jevne, og det skilte under 1.sekund fra 2.-13. tid. Q1 (Qualification 1) på fredag gikk veldig fint der Gundersen ledet fra start til mål og kjørte inn til en 2.tid.
– Det var veldig godt å få bekreftet at vi har tempoet inne når vi får kjøre i fred. I forkant av warm-up`en på lørdag hadde banemannskapet vannet banen mye på grunn av støv, og med noen små sjåførfeil endte det med en halvsnurring og dårlig tid. Dette er bare en oppvarmingsrunde så tiden hadde ikke noe å si. Sjåføren skjerpet seg og kjørte inn til bestetid i lørdagens Q2. I Q3 hadde vi en litt dårligere, men klarte å henge på lederen og kjørte inn til nok en 2.tid. I Q4 ble det hard konkurranse. Vi hadde igjen en litt dårlig start, men tok et godt valg i første sving og kom ut som nummer 2. Vi hang godt på, men på andre runde touchet jeg en betongkant som førte til at bilen ble vond å kjøre. Vi kom oss til mål og endte opp med en 8.tid og etter at alle kvalifiseringsomgangene var kjørt på lørdag, lå vi totalt på en 2.plass, forteller Gundersen.
været skiftet på søndag
Værgudene hadde gitt Gundersen & co et par fine dager med sol og god temperatur på fredag og lørdag, men på søndagen snudde det helt. Da var det regn og surt vær som sto for tur. Oppsett og dekkvalg kom til å bli avgjørende for å kunne henge med utover dagen.
– Det var nå klart for semi-finaler og slics-dekkene var byttet ut med regndekk. Vi sto i første spor i den ene av to semifinaler. Det ble en hard semifinale, men vi klarte å fighte oss inn til en 3. plass. Og var nå klare for finalen! Målet var i grunnen nådd, med å komme til finalen. En 3.plass i semi-finalen betyr at vi må stå bakerste led, så utgangspunktet her var ikke det aller beste. Lyset ble grønt og vi hadde en grei start. Som mange ganger tidligere i helga smalt det i første sving. Det gjorde at det åpnet seg en mulighet på innsiden av feltet og vi klarte å avansere til 2.plass ut etter første sving. Finnen Jami Kalliomäki ledet, men gjorde en feil i en sving på andre runden og vi klarte å avansere enda en plass og var nå i ledelse. Spotteren min Martin Sund Midtsundstad, fulgte godt med og sendte meg inn i jokeren på et perfekt tidspunkt, som gjorde at vi kunne kjøre i ledelse helt inn til mål. Men jeg må si det var noen nervøse siste-runder på det glatte og utfordrende føret. Vi klarte å kontrollere det hele inn og stakk av med en uventet, men utrolig velsmakende seier! smiler Gundersen.
takker mekanikere og samarbeidspartnere
Teamkameratene i JC-Raceteknik Sondre Evjen, Henrik Krogstad og William Nilsson fulgte etter på rad og rekke med henholdsvis 2,3 og 4 plass.
– Jeg tror faktisk dette ble en historisk helg i RX2 sammenheng, med tre nordmenn på pallen og 4 fra samme team etter hverandre i finalen. Kan også legge til at vi nå leder serien med 3 poeng foran Latviske Vasily Gryazin etter første runde. En stor takk til mekanikerne fra BPG Motorsport og JC Raceteknik som har jobbet knallhardt hele helgen, med å holde bilen optimal innenfor hver omgang. I denne klassen er alle bilene så og si identiske foruten om designet på utsiden, dermed vil det å ha en så optimal bil som mulig, være helt avgjørende for resultatet. Så uten alle de rundt ville det vært umulig å oppnå et sånn resultat. En stor takk rettes også til sponsorer og samarbeidspartnere som gjør denne satsningen gjennomførbar, sier en meget fornøyd Ben-Philip Gundersen.
Neste løp er 25.-27. mai på Silverstone i England.
