• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

kav lokal

  • Nettradio
  • Eavis
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
  • Det skjer i Solør
  • Debatt
    • Lokal debatt
    • Regional debatt
  • Nettradio
  • Solørradioen
    • Siste spilte
    • Radiobingo
    • Send inn arrangement til «Det skjer i Solør»
    • Sendeskjema
  • Magasin
  • Dødsannonser
  • iSolør-Appen
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Annonsere på nett, papir og radio
  • Tips oss
  • Ansatte
  • Salgsvilkår
  • Personvern
NYHETER
5 minutter lesetid

Ben-Philip med 10. plass på velkjente Silverstone i England

KJØRTE PÅ SILVERSTONE: Ben-Philip Gundersen endte på 10. plass på velkjente Silverstone i helga (Alle foto: privat).
Morten I. Schei
Publisert: 29 mai, 2018 00:00
Oppdatert: 11 november, 2020 12:51
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Ben-Philip Gundersen i BPG Motorsport vant forrige runde i RX2-serien i Belgia. I helga var det duket for ny runde på velkjente Silverstone, og det endte med 10. plass.

Banen er helt ny og det var første gang det ble arrangert VM i rallycross der.  

– Selv om vi vant sist runde og ankom Silverstone med en god følelse fra Belgia, visste vi at det kom til å bli hard konkurranse denne gangen også. Når et nytt løp står for tur, gjelder det å legge tidligere løp bak seg og fokusere fullt på det løpet som står for tur. Selv om banen var helt ny, visste vi at noen av konkurrentene hadde vært å testet den før løpet, noe vi dessverre ikke hadde mulighet til å gjøre. Banen var også veldig ulik den vi kjørte på Belgia, så her gjaldt det å være fokusert fra første stund, forteller Ben-Philip Gundersen. 

varierende vær

Helgen startet med 3×4 runder trening på fredag.

– Det var varierende føre og en ganske så teknisk og krevende bane gjorde at vi ikke fikk helt flyten, og endte på en 10.tid på treningen. På lørdag var det klart for warm-up, etterfulgt av Q1 og Q2 (Qualification 1 og 2). Det varierende været fortsatte, og oppsettet på warm-up ble nok ikke det beste. Det begynte så smått å regne og banen ble glattere enn vi hadde trodd, dermed kom vi inn til en 13.tid. Ettersom dette bare er oppvarming før det virkelig braker løs, hadde ikke tiden så mye å si, fortsetter Gundersen.

Problemer med bilen

– Vi stilte om bilen og var klare for Q1. Der hadde vi en veldig god start og var en av de raskeste bortover startstrekka. Men plutselig går ikke bilen som den skal, og vi blir liggende bakerst i feltet. Vi klarer å fullføre og får bilen inn til mål, men som siste mann. Grunnen til problemet viser seg å være en oljetrykkssensor som gjør at bilen går i nødmodus. Mekanikerne fikser feilen og vi gjør oss klare for Q2. Nok en god start gjør at vi kommer ut som nummer to etter første sving, og vi klarer å følge på lederen. Det ligger an til å bli en grei tid, helt til bilen som ligger i tet får trøbbel og plutselig bråstopper. På grunn av at vi ligger så tett inntil bakfra ender dette med en krasj. Vi klarer å komme oss inn til mål, men mister mye tid på grunn av krasjen og ender på en 14.tid. Dermed ligger vi på en 15.plass etter første dag, forteller Gundersen. 

Saken fortsetter etter annonsen

Siste løpsdag ble en avgjørende dag for å komme til finalen. 

– Søndagen er kommet og vi vet at vi har en jobb å gjøre hvis vi skal klare å komme oss til en 12.plass så vi får kjørt semi-finale. På warm-up begynner det å løsne litt å vi kjører inn til en 5.tid. I Q3 på søndag har vi en kanonstart og det flyter bedre på banen, resultatet blir en etterlengtet 2.tid. I Q4 fungerer det også bra, men en sjåførfeil gjør at vi mister mye tid i en sving, men klarer allikevel å berge en 6.tid. Tidene gjør at vi nå har kjørt oss opp fra en 15.plass etter Q2 til en 9.plass etter Q4, sier Gundersen. 

Klar for semifinale

– Vi er nå heldigvis klare for semi-finale, men med et dårlig utgangspunkt ettersom vi står i bakerste rad. Denne semi-finalen går veldig fort og det blir vanskelig å avansere i feltet, og vi ender på samme plass som vi startet på. Det blir en 5.plass i semi-finalen, som gjør at vi detter utenfor finalen på grunn av at det bare er de tre beste som går videre. Resultatet blir en 10.plass totalt på dette løpet, og vi detter ned fra ledelse i serien til en 4.plass. Men det er veldig jevnt i toppen, vi vet at vi kan når ting stemmer og det er tidlig i sesongen, så det er absolutt muligheter enda! smiler Gundersen. 

– Selv om det ikke gikk helt veien for oss denne helgen fikk vi med oss noen viktige poeng, og teamkamerat i JC Raceteknik Sondre Evjen fikk smake på Champagnen nok en gang og endte opp med en finfin 3.plass. Til helgen kjører vi 2.runde i RallyX Nordic i Arvika. Neste RX2 runde kjøres på Lånkebanen i Trondheim om 2 uker, altså 9.-10. juni, avslutter Ben-Philip Gundersen. 

BILTRØBBEL: Litt biltrøbbel underveis i 2. runde i RX2-serien for Ben-Philip Gundersen.

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.

Tips

E-post: post@isolor.no
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 40 40 71 01
Postboks: Kaffegata 5
2271 FLISA

Redaksjonen
post@isolor.no
Reklameavdelingen
odd.erland@isolor.no

Følg oss

  • Facebook
  • RSS

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør
Bjørn-Martin Brandett

isolor.noRedaktørplakateniSolør arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. iSolør har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Lenk gjerne til oss, men ikke kopier materiale fra iSolør uten å ha en avtale med oss.
Personvernerklæring
iSolør.no © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no