Bjarne Evensen er tilbake på jobb hos Evensens Bakeri & Conditori på Kirkenær. Han er 4. generasjons driver av familiebedriften, som har fire eiere totalt i dag. Bjarne er ikke selv baker av yrke, men kan bidra ved behov.
– Min oppgave er å lede bedriften, men jeg er i stand til å bidra dersom det skulle være behov. I dag er vi syv ansatte, men fra 1. mai kommer det inn to nye. Totalt dreier det seg om snaut seks årsverk, sier Evensen.
Historie fra 1895
Evensens Bakeri & Conditori har lang historie. Det hele startet med at Even Evensen kom som innflytter fra Gjøvik, og han bakte for Knauserud Handel på Tjura i 1895. Etter et snaut tiår etablerte han seg som uavhengig bakermester på Kirkenær. Året var 1904.
– Oldefar startet det hele i sin tid, og bedriften har vært i gjennom hele den teknologiske utviklingen. Fra vedfyrte ovner, til gass, olje og nå strøm. Vi jobber stadig md å utvikle oss, men har ikke noe mål om å konkurrere med de store matkjedene, sier Evensen.
For bakeriet er nemlig ikke distribusjon noe tema. Det handler om å få kundene inn i egen butikk, og det har de lykkes med så langt.
– Det finnes vel ikke noe tilsvarende bakeri på dette nivået mellom Årnes og Hamar. Omsetningsmessig har det gått den rette vegen de siste årene, og vi er på riktig størrelse nå synes jeg. Nå handler det om hvordan vi kan justere produktene og tilfredsstille etterspørselen. Snart er julekaker og studenterstomp tilbake i hyllene igjen. Hos oss har vi litt av mye, og det tror jeg er viktig, sier Evensen.
Mange stopper innom
Med en omsetning de siste årene på over fire millioner kroner er det tydelig at bakeriet har en populær plass på Kirkenær, og folk på gjennomreise stopper gjerne innom for å handle varer.
– Vi leverer ikke noe svimlende overskudd etter skatt, men det er heller ikke noe poeng for oss. Her er det fire eiere som har hentet lønn, og lønna er det viktigste for oss. Ikke om bedriften leverer stort overskudd, sier han.
Produksjonen har gjennom tiden flyttet seg mellom tre bygg på Kirkenær, mye med bakgrunn i behov for ny «teknologi» knyttet til varmekilde for bakerovnene, samt behovet for stadig å oppgradere standarder på så vel boligareal og butikkarealer. Forretningsmessig lønnsomhet og behov har også vært styrende.
– Vi er optimistiske med tanke på fremtiden, og får mye gode tilbakemeldinger på varene våre. Prismessig er det umulig å konkurrere mot matkjedene, men smaken er en helt annen på våre bakeprodukter, sier Evensen.