Finnskogen Natur & Kulturpark søker nye måter å få besøkende på. Nå er de profilert i en ny app som heter «Outtt», noe som kan gi mange besøkende.
– Det hele startet med at vi var med i verdiskapningsprogram over 3 år i regi av Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD). Vi i dette tilfellet er Kongsvinger, Åsnes, Grue, Trysil og Torsby kommune, forteller Herdis Bragelien, som er leder i Finnskogen Natyr & Kulturpark.
Finnskogen Natur & Kulturpark er en av flere parker i Norge i organisasjonen «Norske Parker». I Europa finnes det nærmere tusen slike parker. Finnskogen Natur & Kulturpark er Sveriges første park av denne typen og Nordens eneste grenseoverskridende park.
– En av de tingene vi søkte om midler til, var «formidling av Finnskogen». Vi mener jo Finnskogen har mange skjulte perler som er viktig å få fram i lyset. Og for å ta vare på den genuine naturen og kulturen, må vi få folk til å ville drive bedrifter på Finnskogen og bo på Finnskogen, ellers blir det fraflytning og forfall, sier Bragelien.
Organisasjonen «Norske Parker» ble kontaktet av et firma i Valdres, som har kompetanse på området.
– Det firmaet ville synliggjøre de lokale parkene også regionalt og har da utviklet en app som inneholder flere av parkene i «Norske Parker». På denne måten kan vi markedsføre oss til de som er interesserte i de andre parkene også, ikke bare overfor de som er genuint interessert i Finnskogen, forteller Bragelien.
Ikke veldig strenge
Det er Finnskogen som skal være i fokus på denne appen, men de er ikke så strikte på hvor grensa for Finnskogen går.
– Driver du bedrift eller er en tilbyder av noe innenfor natur eller kultur på Finnskogen, kan du ta kontakt med oss og få markedsført deg via appen. I «Norske Parker» er det et konsept som går på at det inngås partneravtale, for de som ønsker å være en del Finnskogen Natur & kulturpark, og nå har vi totalt 17 partnere fra hele Finnskogen, og disse har da en fremtredende plass på appen, sier Bragelien.
Sammen med Innovasjon Norge, har Finnskogen Natur & Kulturpark satt i gang et nettverk for besøksnæring på Finnskogen.
– Som partner blir du en del av dette nettverket, og du får også bruke vår logo og får tilbud om skolering. På vår nettside, som er under oppgradering, blir du også synlig som partner. Vi har 17 partnere i dag, men målet vårt 40. Det er mange forskjellige virksomheter som driver på Finnskogen, alt fra en enkel «hembygdsgård» som kanskje driver med litt servering på sommeren, til Finnskogtoppen, forteller Bragelien.
Større nettverk
«Norske parker» består av Nærøyfjorden verdsarvpark, Regionalpark Haldenkanalen, Telemarkskanalen regionalpark, Valdres natur- og kulturpark, Vefsna regionalpark, Sognefjorden Kystpark, Okstindan natur- og kulturpark og Varanger Arctic Norway, i tillegg til vår egen Finnskogen Natur & Kulturpark.
– Dette er jo et fantastisk nettverk å være en del av, og vi får solgt inn Finnskogen bare ved å være en del av nettverket. Som en del av «Norske parker», er vi også medlem i Europeiske parker, så vi blir presentert for det store europeiske publikummet også. Det er langsiktig jobbing å få markedsført Finnskogen, men det er også store muligheter for å bli satt på kartet og i den forbindelse er jo appen midt i blinken, sier Herdis Bragelien.
