Petter Dammens hobby er å bygge og modifisere biler. Han har bygd to Toyotaer, fått stilt ut på de største bilmessene i Norge, blitt omtalt i bilmagasiner og fått solgt begge bilene uten problem, men primært gjør han dette for seg sjøl.
Petter Dammen fra Namnå har jobba med den samma bilen siden han var 17 år. Nå har han solgt den for å gjøre verkstedet fritt til andre prosjekt. Bilinteressen har han hatt hele livet, med god hjelp fra en like interessert far og et godt bilmiljø Solør.
– Er du interessert i bil, er du interessert i bil. Så spørs det bare hvilken type bil, forteller han.
Customlaga
For Petter er det japanske biler og Toyota som gjelder. Bilen han begynte på da han var 17 år er en Toyota MR2. Planen var opprinnelig å bygge seg en bil han kunne kjøre med på baner, men etterhvert som tid og penger gikk inn i prosjektet ble han mer og mer redd for bilen. For det er en dyr hobby han har, men ved å gjøre det meste sjøl sparer han litt penger.
– Det å gjøre ting, å prøve seg fram og montere sjøl er jo økonomisk smart, forteller han, og legger til at alt han kan er sjøllært.
MR2en bærer preg av denne utprøvinga og konstante fornyinga. Opprinnelig begynte han med et annet karosseri på bilen, men på grunn av rust måtte han bytte det ut. Det aller meste er skifta eller modifisert på bilen, og til og med håndbrekket har fått ny drakt i form av en skiftnøkkel.
– Det er ei god blanding av stil, nytt og gammalt, ler Petter.
Til slutt så Petter seg ferdig med MR2en, og nå er det 10 år gamle prosjektet solgt.
– Hva mer skulle jeg gjøre? Jeg har hatt den i seks magasiner og på to store bilmesser: Oslo Motorshow og Custom Motorshow på Elmia, ei svensk bilsportmesse, forteller han.
Med farsan på bilmesser
Petter har fått flere omtaler i store bilmagasin og vunnet priser, men å få stille ut på bilsportmessa på Elmia i Jönköping er en seier i seg sjøl. Fra han var liten har han vært med sin far bilsportmessa, som han omtaler som en av de største.
– Og nå har jeg stilt ut der sjøl! Nivået er sinnssjukt høgt, og messa har nesten 100 000 besøkende årlig, forteller han.
Farsan, som Petter kaller ham, har sjøl en enorm bilinteresse, men der Petter setter pris på en god japansk bil, er faren glad i amerikanske biler. Miljøet i Solør reflekterer gjennomgående en stor interesse for amerikanske veteraner, og Petters neste prosjekt er faktisk en AmCar. Nærmere bestemt en gammal Hot Rod.
– Men det blir ei stund til ennå. Nå som jeg får plass i verkstedet igjen, skal jeg rive ned den ene veggen og bygge det ut. Og så må jeg fullføre litt på huset. Hobbyen er jo så tidkrevende at andre ting gjerne må vente litt.
Sjøl om det får vente litt, han har allerede kjøpt felgene han vil ha. Så noe bil blir det sjøl om oppussing av huset han eier på Namnå er førsteprioritet. Det går nemlig med veldig mye tid på hobbyen.
– Ekstremt mye tid.
Petter arbeider til vanlig som medieselger i HS Media, og er i tillegg røykdykker i Brannvesenet. Bilinteressen har han også fått mye bruk for i jobben som medieselger, hvor han selger annonser for blant annet Autofil og NAF-Magasinet Motor.
– Jeg har jo en hobby som gjør det enklere å møte kundene. Ofte er de jo ute på messer og lignende, sier han.
Ettertrakta GT86
Petter solgte tidligere i år et annet bilprosjekt, en GT86 som han kjøpte i fjor. Da Petter kjøpte den hadde bilen allerede vunnet priser og var kjent i miljøet, og planen var å endre farge og felger for deretter å sette skilter på den. Men så bytta han alt, dro på ei utstilling og solgte den.
– Det var en fyr som kontakta meg, men jeg ville egentlig ikke selge. Han fortsatte å gå opp i pris, så til slutt måtte jeg jo selge, ler Petter.
Han har ikke opplevd det som vanskelig å få solgt noen av bilene.
– Ofte legger man ut for en litt høgere pris i håp om at den ikke blir solgt. Men jeg la ut MR2en for en låg sum, fordi jeg ville selge den, forteller han.
«Namnå Airlines»
Hobbyen går kanskje ikke i null, og et prinsipp har vært å bygge uten sponsor, men noe får han igjen – iallfall for delene. Det meste er spesiallagd, og mye er importert. MR2en har vært stilt ut med kanskje den største spoileren som er å få tak i til slike biler.
– Den er faktisk sveisa av en som arbeider for NASA. Han har et hobbyfirma på sida, forteller han.
MR2en selges ikke med den gigantiske vinga, og Petter håper på å få sette den på et annet prosjekt. For svære vinger, er Petter si greie. En kompis har gitt ham en caps det står «Namnå Airlines» på. Petter er stolt av hjemplassen og glad i Namnå. Men sjøl om bilinteressen er stor i Namnå, fins det ikke en bilklubb som driver med modifisering av biler slik han gjør. Han og ni andre lokale gutter er derfor medlemmer av Tbgstance, en Tønsbergklubb hvor Petter også sitter som styremedlem. Det betyr tre timers kjøring for å skru eller delta på styremøter, men hobbyen kan fint drives fra det sjølbygde verkstedet på Namnå, og der blir Petter.
GODT MILJØ
Når Petter forteller om messene han har stilt ut på, bruker han alltid flertallsformen «vi».
– Jeg har folk med meg som hjelper. Han som polerer bilen, for eksempel, og gode kamerater. Uten dem ville jeg ikke klart å bli ferdig til noen av utstillingene, trur jeg. To uker før jeg skulle stille ut første gang trudde jeg ikke det ville gå i det hele tatt, og ville si fra meg plassen. Da du jekker opp bilen for 150ende gang blir du usikker på om du klarer det, men vi klarte å lage en plan sammen og dra det i land.
Petter hjelper også andre med å skru og fikse sine biler, enten det er i Namnå, på Kongsvinger eller i Tønsberg. Sammen klarer de å holde optimismen oppe når det virker som om ting ikke vil gå. Litt godt er det også å skru på andres biler.
– Det er ikke dine penger, og det er ikke dine problemer om noen oppstår, ler han.
For han går lei sine egne prosjekt innimellom. Derfor er det godt å ha et eget verksted, slik at bilen kan stå noen uker mens han tar ei pause. Nå står Petter uten bil enn så lenge, men sammen med klubben Tgbstance skal han arrangere et treff i august. Og om han ikke stiller ut sjøl, går det litt tid med på å finne fram andre gode biler for å vise fram.



