Aleksander Bredesen kjørte sine første NM-runder i egen rallycrossbil i fjor, men har slitt mye med utfordringer av ymse slag i etterkant. Når høstløpene starter om et par uker, håper han å nå målet om å plassere innen topp fem.
18. august begynner høstløpene for Aleksander Bredesen Motorsport og de andre som kjører NM-runder i rallycross. Aleksander ligger på 6. plass totalt etter vårens tre runder, og satser på å nå topp fem innen rundene er over. Det gjenstår tre runder, og han er positiv før høstens løp.
– Jeg har jo ikke det råeste utstyret, men til å være første sesongen jeg kjører er jeg strålende fornøyd. Vi har satt oss et mål om å nå topp fem. Det er innen rekkevidde, forteller han.
GJØR ALT SJØL
Med seg har han Per Magnus Vermund, Jan-Tore Myrvang Kjos, Tom André Berntsen og Lars Vegard Rauken, i tillegg til hjelp fra andre.
– Hadde det ikke vært for dem, hadde det ikke gått. Vi bruker mye tid på dette, og nå har vi har gått over grundig, utbedra og skal shine opp plastikken. Det har blitt noen harde smeller. I det første løpet mista jeg hele passasjerdøra.
Han har også fått en del sponsorer. Det er vitalt, for det er en kostbar sport, og Aleksander anslår at han kanskje hadde fått kjørt to løp uten spons før det hadde sagt stopp. Noen innsparingsmuligheter er det allikevel, og det er å skru og bygge sjøl. Gutta gjør alt sjøl, og til og med motoren har de bygd. Det er noe uvanlig i sporten.
Utafor verkstedet han disponerer på Velta, står nå bilen ribba. Aleksander plasserte godt i den første NM-runda i år, og havna på 5. plass totalt eller å ha kvalifisert seg direkte til A-finalen. De to andre rundene har derimot ikke gått så bra.
– Vi har hatt litt stang ut de to siste løpene, så vi skal teste litt før det neste. Vi har hatt litt trøbbel med å ta starten.
Er det du eller bilen som sliter med den?
– Jeg trur det er bilen, iallfall!, ler Aleksander.
– Det er jo en million justeringer som skal klaffe, så det går an å rote seg bort.
Brennende biler og opererte bein
Også bilen kan vise seg lite samarbeidsvillig sjøl om sjåføren har en god dag. Aleksander skulle nemlig kjøre tre runder i fjorårets NM også, men plutselig tok bilen fyr på trening. Han kom unna det uskadd, men måtte stå over et løp. Etter kronerulling av gode venner på Facebook, var han tilbake til sesongens siste løp.
– Vi fikk inn nesten 50 000, det var helt vilt! Men det gikk med også, da. Det ble en del skade på motoren.
At bilen brant var ikke den eneste utfordringa Aleksander sto overfor i fjor. Etter en operasjon tidligere i sesongen, hoppa han rundt på krykker og legen hadde gitt kjøreforbud. Den tida gikk med på å sette i stand bilen.
– Bilen var bare et tomt skall, som vi lakkerte helga etter operasjonen. Hele bilen er satt sammen mens jeg hoppa rundt på krykker og sklei på kontorstoler i verkstedet.
Setter gode tider
Da endelig legen ga ham lov til å kjøre bil, tolka Aleksander det i beste mening og kjørte sin første NM-runde med egen bil i august i fjor. I depoten hoppa han fortsatt rundt på krykker, og høyrebeinet, som han ikke fikk belaste noe særlig, var ikke fullt funksjonelt.
– Allikevel satte vi ei bestetid i innledende omgang!
23-åringen fikk prøve seg i NM allerede i 2014, da han kjørte et par løp i bilen til Herbjørn Haug. Dette ga mersmak til å fortsette med rallycross, da han satte gode tider til å være debutant i sporten.
Bilsport har alltid vært en interesse hos Aleksander, og han har tidligere kjørt bilcross for KNA Solør Motorsport, samme klubb han kjører for nå. Klubben ga ham i fjor en pris for «Årets prestasjon», etter en haltende rallycrossoppstart. Begrunnelsen skyldtes flere ting, kan Aleksander fortelle, men at han bygde opp bilen mens han gikk på krykker var en av hovedgrunnene. Å begynne på nytt midt i høstsesongen etter bilen brant og beinet fortsatt heles, er også en imponerende bragd. I år snur forhåpentligvis hellet for Aleksander, som setter gode tider når bil og bein samarbeider.

