• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

kav lokal

  • Nettradio
  • Eavis
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
  • Det skjer i Solør
  • Debatt
    • Lokal debatt
    • Regional debatt
  • Nettradio
  • Solørradioen
    • Siste spilte
    • Radiobingo
    • Send inn arrangement til «Det skjer i Solør»
    • Sendeskjema
  • Magasin
  • Dødsannonser
  • iSolør-Appen
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Annonsere på nett, papir og radio
  • Tips oss
  • Ansatte
  • Salgsvilkår
  • Personvern
NYHETER
4 minutter lesetid

Nå blir det nye busser

LITEN NEDGANG: Hallgeir Nymoen kan konstatere en liten nedgang i antall reisende, men Hedmark Trafikk mener dette skyldes de omfattende vegarbeidene på riksveg 2. (Arkivfoto).
Leif Tore Surén
Publisert: 11 juli, 2016 00:00
Oppdatert: 11 november, 2020 12:26
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

1. juli fikk bussruta mellom Elverum og Kongsvinger en ny anbudsleverandør. Derfor blir det også nye busser.

Cathrine Glomsvoll, marked- og informasjonssjef i Hedmark Trafikk, kan fortelle at Nettbuss AS vant anbudet for Glåmdalsregionen for de kommende 10 årene. Avtalen har en total verdi på ca 1 milliard kroner. Derfor kommer det nå nye busser kommer som et resultat av de materiellkrav som gjelder for denne avtalen.

– Bussene er universelt utformet, har holdeplassopprop, innvendig skjermer for holdeplassopprop, gratis Internett, betalingsterminal og sikkerhetsbelter. Det blir helt nye busser fra Scania, sier Cathrine Glomsvoll.

Positivt for alle

Med det nye anbudet vil alle kunne få et bedre tilbud. Glomsvoll forteller at de nå er glade for endelig å få på plass det nye anbudet også i sørfylket. For ett år siden tok Trønderbilene over anbudet i Østerdalen. Nå er det Glåmdalen og Solør sin tur.

– For Hedmark Trafikk er det positivt at vi har fått anbudsutsatt Glåmdalen på lik linje som vi har gjort på Hedmarken og Østerdalen. Det gir både oss, og selskapene en god forutsigbarhet de neste 10 årene. Vi får en helhetlig profil og merkevare med materiell som er i henhold til de standardene som kreves, sier Cathrine Glomsvoll.

Nettbuss har vært leverandør av rutene i Glåmdalen og Solør før, og nå ser Hedmark Trafikk positivt på videre samarbeid.

– Vi ser frem til å samarbeide med Nettbuss om å jobbe for å få flere fornøyde reisende. For øvrig hadde Nettbuss AS ansvaret for kjøring i dette området før de vant anbudet også, men da hadde de en annen type kontrakt, en såkalt nettokontrakt som ble fornyet hvert år, sier Glomsvoll.

Saken fortsetter etter annonsen

Rute 500

Ekspressbussruta mellom Elverum og Kongsvinger får dermed et realt løft. Ikke bare får de nye busser, men passasjerene får også et mye bedre tilbud ombord på bussene.

Glomsvoll kan fortelle at det også vil bli gjort noen endringer på ruta.

– På rute 500 blir det små justeringer fra og med 22. august. Vi gjorde en del endringer i 2015, slik at rute 500 korresponderer med toget. Oppdaterte rutetider og informasjon finner man på www.hedmar-trafikk.no eller ved å ringe ruteopplysnigen 177, sier Cathrine Glomsvoll.

Noe nedgang

Bussen blir ikke brukt like flittig som før, i alle fall ikke om vi skal tro markeds- og informasjonssjefen i Hedmark Trafikk. For rute 500 har det isolert sett, vært færre kunder enn i fjor.

– Vi har hatt en nedgang på 5,6 prosent i perioden mellom januar og mai sammenliknet med samme periode i 2015 på rute 500. Vi tror årsaken til dette er vegarbeidet som har vært på denne strekningen over en lang periode, noe som dessverre fører til forsinkelser på ruta. Dette kan medføre til at man velger andre alternativer enn buss, sier Glomsvoll.

Nye busser, mer miljøvennlig

Det er nærmest en vinn-vinn-situasjon for alle at det nå blir nye busser på rute 500. Når bussene blir nye, stilles det også krav til miljøvennlighet og forurensning.

– Alle busser som kjøres av Nettbuss AS kjører med en type fornybar diesel, HVO (hydrogen vegetabilsk olje) som er miljøvennlig og gir mindre utslipp. Det er mye fokus på det grønne skiftet i vår bransje og det er derfor gledelig at Nettbuss kjører med denne type drivstoff, avslutter Cathrine Glomsvoll, markeds- og informasjonssjef i Hedmark Trafikk.

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.

Tips

E-post: post@isolor.no
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 40 40 71 01
Postboks: Kaffegata 5
2271 FLISA

Redaksjonen
post@isolor.no
Reklameavdelingen
odd.erland@isolor.no

Følg oss

  • Facebook
  • RSS

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør
Bjørn-Martin Brandett

isolor.noRedaktørplakateniSolør arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. iSolør har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Lenk gjerne til oss, men ikke kopier materiale fra iSolør uten å ha en avtale med oss.
Personvernerklæring
iSolør.no © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no