iSolør.no
3 minutter lesetid

Kompetanse stadig viktigere på verkstedet

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Å være bilmekaniker er noe helt annet i dag enn før i tiden. Utviklingen er rivende, og det er viktig å følge med. Derfor har Thomas Bjørneseth tatt mesterbrev i bilfag.

Dataalderen har for alvor gjort sitt inntog også i bilbransjen, og utviklingen i hele bransjen går veldig fort. Skal man være konkurransedyktig må en følge med i tiden.

Derfor har Thomas Bjørneseth hos Flissundet Motorservice brukt mangfoldige timer og kroner på å ta mesterbrev i bilfag lette kjøretøy. Han er den første i Solør som jobber på bilverksted som tar denne typen mesterbrev.

– I forkant har jeg naturligvis tatt et ordinær fagbrev. Så har jeg gått to år på fagskolen i Skien og Hamar, sier Bjørneseth.

Skal overta bedriften

Mesterbrevet gir en god innføring i bilfaglig ledelse, og det passer bra når målet på sikt er at Thomas skal ta over bedriften etter faren.

– Økonomi, ledelse og markedsføring har vært viktige temaer i denne læringsprosessen. En må kunne tenke større, og det er større krav fra myndighetene i dag enn det var før, sier Bjørneseth.

Saken fortsetter etter annonsen

Et eksempel på utfordring er at kunder i stor grad nå vil ha en avtalt pris på verkstedjobbene som skal gjøres. Det krever kunnskap for å gi kundene en konkurransedyktig pris, uten at verkstedet skal tape penger.

– For kunden er det veldig behagelig. Da blir det ingen overraskelser når de kommer for å hente kjøretøyet, og kunden blir fornøyd, sier Bjørneseth.

Fokus på kompetanse

Gjennom MECA-kjeden er det stort fokus på kompetanseheving, og mesterbrevet er bare én av mange muligheter som finnes for å øke kompetansen.

– Vi ser ingen annen mulighet enn å bli med på de kurs og den opplæring som finnes. Skal vi ha en fremtid i denne bransjen må vi være med på utviklinga. Stadig nye EU-krav krever også større kompetanse for oss som jobber på verkstedet, sier Bjørneseth.

Flissundet Motorservice har vært viden kjent som tuningspesialisten, men har også mange ordinære verkstedoppdrag.

– Vi har hatt litt fokus på å få inn ordinære biler, og i dag anslår vi at rundt 50 prosent av verkstedtimene brukes på helt ordinære biler, sier Bjørnseth.

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.