• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

kav lokal

  • Nettradio
  • E-utgave
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
  • Det skjer i Solør
  • Debatt
    • Lokal debatt
    • Regional debatt
  • Nettradio
  • Solørradioen
    • Siste spilte
    • Radiobingo
    • Send inn arrangement til «Det skjer i Solør»
    • Sendeskjema
  • Magasin
  • Dødsannonser
  • iSolør-Appen
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Annonsere på nett, papir og radio
  • Tips oss
  • Ansatte
  • Salgsvilkår
  • Personvern
NYHETER
2 minutter lesetid

Her er det ikke mulig å betale bomavgift

GÅR IKKE HER: Å betale bomavgift er ikke mulig der skiltet er satt opp. Her finnes det hverken norsk eller svensk mobildekning.
Bjørn-Martin Brandett
Publisert: 30 september, 2016 00:00
Oppdatert: 11 november, 2020 12:28
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Dersom du kommer fra Sverige via Bastuknappen og skal inn på det norske vegnettet må du betale bomavgift med mobiltelefonen. Problemet er bare at det ikke finnes mobildekning på stedet. Ikke norsk eller svensk.

Statskog eier et omfattende nettverk med grusveger på Finnskogen, og de omlag 15 milene med grusveg er bombelagt. Om du kommer fra Sverige og skal inn i Norge via Bastuknappen må du betale bomavgift for å fortsette. Problemet er bare at denne må betales med mobilen, og at det ikke finnes mobildekning på stedet hvor bommen er satt opp.

– På grunn av innbrudd i bomkassene måtte vi slutte å lagre penger i skogen, og mobilbetaling fungerer veldig bra. Jeg har ikke hørt andre som har klaget på denne løsningen før, sier Ivar Rustad i Statskog.

Kan betales lenger inn

At skiltet om bombetaling er plassert et sted hvor det ikke er mobildekning mener han ikke byr på problemer.

– Kjører du 100 meter lenger ned har du mobildekning. Du kan fint gjøre klar meldingen og sende den når du har kjørt litt lenger, sier Rustad.

Saken fortsetter etter annonsen

– Men er det naturlig at folk skjønner dette, og stopper opp på vegen for å sende melding?

– Det kommer inn betalinger på vegen, og derfor er jeg sikker på at folk skjønner dette. Om du ikke får sendt melding mens du kjører kan du jo sende denne når du kommer hjem, sier Rustad.

Systemet fungerer slik at ved å sende SMS til bomsystemet får du en melding tilbake med kontonummer og KID-nummer. Denne kan du så legge til betaling i nettbanken din.

– På grunn av innbrudd i kassene og at folk ikke lenger har med seg mynter mener vi dette er den beste løsningen. Jeg tror folk er godt fornøyd med løsningen, og forstår at de kan sende melding selv om det ikke er dekning akkurat der skiltet står, sier Rustad.

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.

Tips

E-post: post@isolor.no
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 40 40 71 01
Postboks: Kaffegata 5
2271 FLISA

Redaksjonen
post@isolor.no
Reklameavdelingen
odd.erland@isolor.no

Følg oss

  • Facebook
  • RSS

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør
Bjørn-Martin Brandett

isolor.noRedaktørplakateniSolør arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. iSolør har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Lenk gjerne til oss, men ikke kopier materiale fra iSolør uten å ha en avtale med oss.
Personvernerklæring
iSolør.no © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no