Under en pressekonferanse på NAF Trafikksenter Vålerbanen mandag formiddag ble det kjent at det jobbes for å slippe flere aktører inn i trenings- og konkurransekjøring på bane i Norge.

I dag er det Norges Bilsportforbund og Norges Motorsportforbund som har enerett til å drive med trenings- og konkurransekjøring på bane i Norge. Det ønsker regjeringen å gjøre noe med, og et nytt lovforslag sendes ut på høring denne uka.

- Dagens regelverk fører til at miljøet og aktivitetsnivået blir begrenset. I våre naboland er det ikke slike monopol. Der har de større miljø, og kostnadene med å drive med bil er vesentlig lavere enn her i Norge, sier Johnsen.

- Gjør ikke monopol at vi har et sterkere og tryggere miljø?

- Nei, heller det motsatte. Miljøene blir mindre, og det er veldig dyrt å drive med bilsport i Norge. Det er positivt at terskelen til å kunne kjøre bil på bane under høyere hastigheter går ned. Det er bra for trafikksikkerheten vår, og folk får mer kompetanse på å håndtere bilen i krevende situasjoner, sier Johnsen.

Ikke kjent med lovforslaget

Da vi tok kontakt med generalsekretær Hallgeir Raknerud i Norges Bilsportforbund mandag, var høringsforslaget så nytt at han ikke hadde rukket å sette seg inn i saken.

- Vi vet at det har vært en revidering på gang i Veidirektoratet, og at denne skal på høring denne uka. Innholdet kjenner vi ikke til, og derfor kan vi ikke kommentere saken ennå, sier Raknerud til iSolør.no.

Kjetil Bolneset er veteran innen motorsporten, og flere ganger norsk, nordisk og europeisk mester i flere motorsportgrener. Han ser lyst på det nye lovforslaget som skal ut på høring.

- Dette gjør veldig godt for bredden og grasrota. Jeg har vært med på å kjøre i så dyre klasser at jeg måtte gi meg. Ved å oppheve monopolet får vi det bedre, og større mangfold. I dag er det mange nordmenn som reiser til Sverige for å kjøre, sier han.

Sikrer dagens drift

Trygve Schjerpen ved NAF Trafikksenter Vålerbanen tror ikke flere nye aktører vil gi økt aktivitet der. Men det kan være med på å sikre dagens drift.

- Isolert for Vålerbanen er det allerede stor aktivitet i dag. Om det er ett eller flere nye forbund på veg inn har ingen stor betydning for oss. Men for motormiljøet er dette bra, sier Schjerpen.

- Kan det dukke opp cowboyer?

- Nei, det tror jeg ikke. Det er dyre forsikringer som må kjøpes for å arrangere et motorløp. Cowboyene holdes unna av økonomiske årsaker, sier Schjerpen.

Han presiserer også at de som baneeier ikke slipper inn hvem som helst. De vil sørge for at sikkerheten blir ivaretatt selv om nye aktører dukker opp.

Johnsen er ivrig på å komme i gang, og håper at selve behandlingen av ny lov går fort. Målet er at flere aktører skal slippes inn på banene allerede denne våren.