– Det er like morsomt å lansere årets julebrus hvert år, for interessen der ute er så stor, sier kommunikasjonssjef hos Ringnes, Nicolay Bruusgaard.

– NOEN KJØPMENN HAR TJUVSTARTET

Lanseringen av den populære brune brusen skal være på samme tid hvert år, så hvis folk har funnet brusen i butikk før uke 42, har det nok vært noen ivrige kjøpmenn på ferde. 

– Jeg vet noen synes det er for tidlig å starte salget allerede i oktober, men snakker du med fansen så skulle de gjerne sett at julebrusen stod i butikkhyllene enda tidligere, sier Brusgaard. 

Han forteller at etterspørselen har vært stor i år. 

OVER FIRE MILLIONER LITER

Totalt har Ringnes produsert litt over fire millioner liter Hamar Lillehammer Julebrus i år, der litt under halvparten er den sukkerfrie varianten. 

– Vi begynner etterhvert å få god erfaring med dette, så jeg tror og håper at det skal holde til over juleaften og godt ut i romjulen, sier kommunikasjonssjefen. 

Det ideelle mener han hadde vært at de går tom rett over nyttår. 

– I fjor ble vi tatt litt på sengen da det gjaldt den sukkerfrie varianten, som det gikk mye mer av enn vi hadde trodd, sier han. 

Men populariteten til tross, Ringnes har ingen plan om å gjøre den populære brusen om til en helårsbrus. 

– Nei, vi holder på juletradisjonen, sier Brusgaard. 

25 PROSENT AV BRUSMARKEDET FØR JUL

Han regner med at julebrus totalt sett, altså alle julebrusmerker, vil stå for opp mot 15 prosent av brusmarkedet i uke 42-43. 

– Uken før jul står nok julebrus for minst 25 prosent av det totale brusmarkedet, sier kommunikasjonsrådgiveren. 

Denne julebrusinteressen er noe han tror er helt spesielt for Norge.

– Ja, utlendingene skjønner nok ikke helt hva som skjer, smiler Bruusgaard.