Noen mener kanskje at Black Friday er en amerikansk tradisjon som ikke hører hjemme i Norge, men Irene Skoglund hos KappAhl på Flisa mener det bare er navnet som gjør tradisjonen amerikansk.

- Black Friday handler om gode tilbud, og gode tilbud noe folk setter pris på selv om opphavet er amerikansk, sier Skoglund.

KappAhl kjørte Black Friday over hele landet for to år siden, og Skoglund ble svært positivt overrasket over responsen det første året. Fjoråret ble enda bedre.

- Jeg fikk virkelig opp øynene for Black Friday det første året vi kjørte det gjennom kjeden. Vi hadde voldsomt bra trafikk, og jeg mente at resten av Flisa Stormarked måtte bli med på denne tradisjonen. I fjor var alle butikkene med, og det ble en veldig stor suksess, sier Skoglund.

Folk er bevisste på pris

Folk i dag er veldig prisbevisste, og vet å handle når det dukker opp gode tilbud. Det vil det definitivt gjøre fredag 25. november når årets utgave av Black Friday går av stabelen.

- Alle de store butikkene rundt oss markerer Black Friday, og ved at vi er med på opplegget stopper vi forhåpentligvis en del fra å reise ut og handle denne dagen, sier Skoglund.

Selv om hovedmålgruppa til KappAhl er kvinner mellom 30 og 50 år, mener hun at Black Friday konseptet passer for alle.

- Det er ikke bare damer mellom 30 og 50 år som er ute etter gode tilbud. Alle vil gjøre en god handel, og derfor passer også Black Friday for alle, sier Skoglund.

Black Friday er en årlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Dagen markerer tradisjonelt starten på julehandelen, og butikker over hele verden kliner til med ekstremt gode tilbud denne fredagen. Thanksgiving i USA faller alltid på den fjerde torsdagen i november, og det gjør at Black Friday alltid vil finne sted mellom 23. og 29. november. Årets utgave er altså fredag 25. november.