• KRYSSENDE TOG: Fredag krysset Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens Robel-tralle og et godstog på Kirkenær.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er på turné i Norge for å se på infrastrukturen blant annet på jernbane. Fredag var han på togtur på Kongsvingerbanen, Solørbanen og Rørosbanen. På Kirkenær stoppet han og mannskapet på Robel-toget.

- Vi diskuterer potensialet for å få til ytterligere vekst i jernbanesektoren i Norge. Dette er en fin måte å se landet på. Samtidig er det kjekt å få med seg litt av historien til banestrekningene, sier Solvik-Olsen.

Solørbanen er fortsatt uten strøm, og det kreves dieseltog for å transportere gods på strekningen. Det vil Solvik-Olsen ha en slutt på.

- Solørbanen er én av strekningen vi raskt ønsker elektrifisert. Fagfolk kommer til å starte utredningen av dette i løpet av 2018. Prosessen er i gang, og det er veldig bra. Folk her kjempet lenge for å bli sett, og det blir de nå, sier Solvik-Olsen.

Glad for stoppen i Grue

Grue-ordfører Wenche Huser Sund er glad for at Solvik-Olsen er på tur gjennom distriktet, og tok seg tid til å stoppe på Kirkenær for en prat.

- Det setter fokus på oss og søndre del av Innlandet. Det er alt for mye fokus på området rundt Mjøsa, sier hun.

Hun vet at politikere og befolkning i Nordland presser på for å få strøm på Røros- og Solørbanen. Det åpner en helt annen transportkorridor for gods fra Nord-Norge og nedover i Europa.

- Samtidig er det bra for tømmernæringa vår lokalt, sier Huser Sund.

Solvik-Olsen gleder seg til den videre planleggingsjobben setter i gang. Det skal kartlegges hva man bør bygge ut, hvordan man skal bygge ut og hva det kommer til å koste.

- Strøm på disse banene vil øke konkurransekraften til jernbanen, og vi vil kunne flytte mer gods over fra veg til bane, sier Solvik-Olsen.

- Du kommer med tog til Kongsvinger i dag. Er det fordi E16 er for dårlig?

- Det er en tragedie at vi bygger motorveg stykkevis og delt. Da kommer man til et problem, så stopper hele prosjektet. Men jeg kommer tilbake i august for å se nærmere på hvordan vi skal bygge ferdig fire felt på E16, sier Solvik-Olsen.