Elevrådslever Oliver Sandberg, og medlem i elevrådet Kristina Svensen Hammeren, er enige. De ønsker at det blir tatt grep om å skaffe nytt undervisningsmateriell. De går alle i 10.klasse på Åsnes ungdomskole.

– Vi ønsker undervisning som tar oss og det livet vi lever på alvor, sier Hammeren. 

– Det er lettere å lære om sex hvis de som lærer bort skjønner hvordan vi har det, sier Lundal. 

SEKSUALISERT SAMFUNN 

Vi lever i et samfunn som har mye fokus på kropp og sex. Dette gjør at mange unge opplever prestasjonsangst knyttet til sex. Det er ikke uvant å sitte med mange svar knyttet til egen seksualitet og identitet, men blir spørsmålene svart? 

– Undervisningen er gammeldags, den tilhører ikke vår generasjon, sier Lundal. 

– Mange, og særlig guttene, har et unaturlig syn på sex, siden mange ser på porno og jenter følger de som har fine kropper på Instagram. Vi trenger å lære om hva som er riktig, og om hva sex gjør med oss, sier Sandberg. 

De forteller at det vanlig at elever har debutert seksuelt i ungdomsskolealder.

– Det er ingen fasit på hvor tidlig og hvordan man skal ha sex, men vi ønsker mer bevisstgjøring rundt hva som faktisk skjer, sier Sandberg. 

KROPPSPRESS 

Det er mye snakk om kroppspress som media i stor grad påvirker til. Kristina opplever at flere jenter på hennes alder som ikke dusjer sammen i garderoben, men har egne rom de dusjer og skifter i. 

– Vi leser blogger og er mye på Instagram. Men selv om guttene slenger kommentarer om rumpene og puppene våre, så har vi selv et ansvar, sier Hammeren. 

– Ja, tenk da, kroppen skal vi bære med oss hele livet. Vi trenger å bli trygge på oss selv, og skolen har et stort ansvar, sier Sandberg. 

De forteller om forventninger knyttet til utseende og seksuelle erfaringer. 

– Ingen er verdensmester første gang man har sex uansett, sier Sandberg. 

#METOO

Fenomenet #metoo har preget en hel verden, og maktmisbruk og seksuell trakassering har kommet frem i lyset fra lukkende dører. 

– Lærer dere noe om hvordan si nei?

– Nei, egentlig ikke. Vi lærer ikke så mye om at vi er sjef over vår egen kropp. Det er kjedelig å havne i en situasjon som vi ikke ønsker å være i, for så å angre på det i etterkant, sier Sandberg. 

– Vi i ungdomsrådet har lenge forsøkt å gjøre noe med undervisningen, men det er ikke vi som kan gjøre endringer. Vi kan fortelle at vi er misfornøyde, men selve lærerplanen kan ikke vi forandre. Likevel håper vi at vi vil bli hørt, og at undervisningen blir mer moderne, avslutter Lindberg.