50 prosent av de som ikke allerede har DAB+ i bilen har ingen planer om å anskaffe det. Mange velger i stedet å lytte til lokalradio på FM. Det kommer fram i en analyse fra Carat Insight som Norsk Lokalradioforbund har fått tilgang til. 45 prosent sier at de hører mindre på radio enn før FM-slukkingen startet.

Undersøkelsen er laget av YouGov på oppdrag fra Carat Insight med mål om å undersøke hva som har skjedd i forhold til radio i bil i de områdene der FM-nettet allerede har slukket.

- Det var viktig for Carat å få innsikt i hva som vil skje med radiolytting på kort og lang sikt som følge av FM slukkingen, for å forstå hva vi skal gi av kommersielle råd til kundene våre, sier Morten Wiberg i Carat Norge til lokalradio.no.

Carat er et av verdens ledende mediebyrånettverk og inngår i Dentsu Aegis Network som er et av verdens største mediekonsern. Selskapet er representert i over 130 land.

Undersøkelsen er foretatt i de fire første slukkeområdene. Det vil si at den omfatter ca 2,3 millioner nordmenn i alle fylker bortsett fra Oslo, Østfold, Vestfold, Akershus, Troms og Finnmark.

Hører mindre radio

Et av hovedfunnene viser at en stor gruppe hører mindre på radio eller har sluttet helt å høre på radio. Her svarer 32 prosent av de spurte at de hører mindre på radio etter at rikskanalene slukket sine FM-sendere. Hele 13 prosent svarer at de ikke lenger hører på radio. Kun 6 prosent oppgir at de hører mer på radio enn før.

Undersøkelsen viser at halvparten av de som bor i regioner der FM-nettet har slukket, har DAB+ i bil. Det er ingen forskjell mellom slukkeregionene, det vil si når nettet ble slukket. Av disse svarer 40 prosent at de anskaffet seg DAB etter at rikskanalene slo av sine FM-nett.

Kanskje verre er det at over halvparten av de som ikke har DAB i bil også svarer at de ikke har planer om å anskaffe seg DAB-radio i bilen. 2 av 3 svarer at det er mindre sannsynlig. Bare 6 prosent oppgir at det er svært sannsynlig at de vil gå til anskaffelse av DAB-radio i bilen.

- Mange er naturlig nok motstandere fordi det omfatter en investering for dem, og at dette blir presset på dem. En ettermontert bilradio er heller ikke like praktisk eller estetisk som en integrert radio. Hvis motstanden vedvarer kan det bli et problem, da bil-lytting er viktig for annonsørene, for å komme tett på handleøyeblikkene, sier Wiberg.

- At mange radiolyttere nå vender seg til sin lokalradio er hyggelig, men ikke overraskende. Mitt inntrykk er at mange ikke ønsker å etterinstallere DAB i bilen. Delvis fordi en integrert løsning ofte er kostbart, men også fordi lokalradio på FM fyller behovet for musikk, nyheter og underholdning. Dessuten er mange av de billige løsningene for å få DAB i bilen både dårlige og lite brukervennlige, sier nestleder i Norsk Lokalradioforbund, Thor Magnar Thorsen til lokalradio.no.