• STORT MARKED: Kolstad har startet produksjonen av 50 bokser i år, og tror alle blir solgt.

For Tom André Kolstad handler mye om bil. Enda mer blir det når han nå har etablert enkeltpersonforetak, og jobber mot å leve av trimming av biler.

- Dette er den store hobbyen og lidenskapen det. Jeg har drevet med bil i alle år, men traff en kompis da jeg jobbet i Nordsjøen. Vi har utviklet vår egen styreenhet for bil. Dette er det et marked for, og jeg har allerede solgt en del bokser, sier Kolstad.

Liten blå boks

Rent fysisk er det snakk om en liten blå boks som er produsert av Solør Mek på Flisa. Kretskortet inne i boksen er det kompisen, Thore-Morten Bryhn, som har laget. Så kobler Tom André det hele sammen, og får optimalisert systemet så innsprøytningssystemet fungerer optimalt på bilen.

- Det handler om trimming av biler, men ikke bare det. Det er en del eldre biler med forgassere som ikke går slik den skal. Om innsprøytningssystemet krangler vil et slikt system ordne opp i det, sier Kolstad.

Den blå boksen får informasjon fra motoren, og sender videre info til en prosessor som regner ut hvor mye bensin bilen skal ha. For at systemet skal fungere optimalt må det justeres til i en bremsebenk.

Selve boksen er ikke nødvendigvis noen gullgruve, men montering og justering til hver enkelt bil gjør at det er et marked. For ingen biler er like, og de aller fleste trenger hjelp for å få tunet innsprøytningssystemet slik at det fungerer best mulig.

Stort marked

- Markedet for produktet er motorsport, rallycross, noe bilcross og særlig Volvo 940 er en populær bil å jazze opp litt. Eldre veteranbiler kan også ha stor nytte av et slikt system, sier Kolstad.

Foreløpig driver han hjemmefra, men dersom produktet slår an så bra som han håper kan det være snakk om å starte et eget verksted. I år har han bestilt opp 50 slike blå bokser, og han tror alle blir solgt.

- Nå er det bare opp til meg om jeg lever av dette. Det kommer helt an på hva jeg gjør det til. Markedet er der, og det er nasjonalt. Så handler det bare om å nå ut via Facebook og andre kanaler til potensielle kjøpere, sier Kolstad.