• BANDONEÓN: Mye brukt i folke- og underholdningsmusikken, og ikke minst i argentinsk tango.

Det er litt av et stjernelag «Musikkens Venner» kan friste med til søndagens konsert som starter klokka 19.30.

Borghild Glorvigen i «Musikkens Venner» i Åsnes forteller mer om stjernelaget som kommer til Fjøset på Sønsterud. 

Per Arne Glorvigen på bandoneón: Han er i dag kjent som en av sin generasjons viktigste musikere på bandoneón, både nasjonalt og internasjonalt. Han har særlig mange konsertoppdrag i Skandinavia og i Tyskland. I tillegg til tango har Glorvigen utviklet bandoneónens repertoar ved å spille alt fra barokk, Grieg, kletzmer, pop og samtidsmusikk. Per Arne er også en stor humorist, med språksketsjer som sin spesialitet. Han var festspillmusiker ved Festspillene i Bergen i 2006.

Steinar Haguerud på kontrabass: utdannet på Norges Musikkhøgskole med Knut Güettler som lærer, og har siden sin eksamen der spilt med alle de profesjonelle symfoniorkestrene i Norge og en hel rekke kammerensembler i inn- og utland. Steinar regnes i dag som en av de fremste tango-kontrabassistene i verden. Steinar har flere opphold i Argentina bak seg, både som tangoutøver og student. Sammen med gruppen «Tango for 3» har han vært solist med bl.a. Oslofilharmonien, BBC Symphony Orchestra, Deutsche Kammerfilharmonie m.fl.

Bjarne Magnus Jensen på fiolin: er også knyttet til Norges Musikkhøgskole. Bjarne Magnus er leder for skolens talent-utviklingsprogram TUP, og har undervisningsansvar for master- og bachelorstudenter i utøvende fiolin. Som frilandsfiolinist har Jensen gjestet de fleste symfoni- og kammerorkestre i Norge som konsertmester. I tenåra var tangoinnspillingene med Guidon Kremer og Per Arne Glorvigen en viktig inspirasjonskilde. Bjarne Magnus har ledet styrkegruppa i Musikkhøgskolen sitt tango-orkester i to år.

- Kom og hør smektende tangomusikk med stjernelaget! Det er billettsalg i døra, og det blir salg av kaffe og noe biteti i pausa, sier Borghild Glorvigen i «Musikkens Venner» i Åsnes. 

Bandoneón er en type trekkspill som ble konstruert i 1846 av den tyske instrumenthandleren og musikklæreren Heinrich Band (1821–1860) og som ble oppkalt etter ham. I 1880-årene kom også bandoneonet med tyske sjøfolk og innvandrere til Buenos Aires i Argentina og Montevideo i Uruguay, og fikk i løpet av kort tid en sentral rolle i tangomusikken, som på den tiden var i ferd med å bli skapt nettopp i disse byene (Kilde: Wikipedia).