Lørdag 30. april i forbindelse med Rævkroklosjens sesongåpning i Oslo kunne SolørMagasinet og SolørRadioen lansere den nye nettavisa iSolør.no.

- Ideen om å lansere en nettavis har vi hatt lenge, og vi har vel drevet konkret med dette et års tid nå. Nå følte vi at brikkene falt på plass, og at vi hadde landet en del andre viktige prosjekter vi har drevet med som har vært tidkrevende, sier Bjørn-Martin Brandett.

ÅPEN OG GRATIS

Han er redaktør for alle de tre produktene. Nettavisen er tilgjengelig i hele verden, og er gratis for alle å bruke.

- Radioen er gratis å høre på og magasinet er gratis å lese. Det har aldri vært noe tema å ta betalt for nettartikler, og slik kommer det til å bli i fremtiden også. Vi driver et lite mediehus i Solør svært kostnadseffektivt, og trenger ingen voldsomme annonseinntekter for å få dette til og gå rundt. Grue Sparebank er en viktig annonsør og samarbeidspartner nå i starten, og det var det vi trengte for å realisere prosjektet, sier Brandett.

Men han håper selvsagt at flere annonsører vil komme til etter hvert, slik at produktet kan utvikles videre.

- Våre inntekter brukes utelukkende til å utvikle det lokale mediehuset. Vi har ingen eiere som sitter og krever en viss driftsmargin, forteller Brandett.

Redaksjonelt vil radio, nett og magasin smelte mer sammen. Å tenke flermedialt er viktig i den tiden vi er, og alle mediene er unike på sin måte.

HENGER SAMMEN

- Radioen er en venn i øret, og fungerer som underholdning med innslag av nyheter gjennom hele dagen. Magasinet kan du lese når det passer deg, og har lang levetid. Nettet har vi mulighet til å oppdatere gjennom hele dagen og uka. Mediene utfyller hverandre, og jeg tror dette blir veldig bra, sier Brandett.

I starten er det Andreas Krantz og Brandett som skal produsere nettproduktet, men på sikt er målet å knytte til seg flere ressurser.

- Radioen bemannet nettopp opp 50 prosent i Elverum for å håndtere iElverum.no som er et tilsvarende produkt. Dette er et mål også i Solør, sier Brandett.

iSolør.no er et samarbeidsprosjekt mellom HedmarksRadioene AS og Solør Media AS.