• STOR STJERNE: Hege Tidemandsen hevder seg bra i konkurranser med stjernehesten Carvis.
  • TRENGER SPONSORER: Hest er dyrt. Reise og losji koster mye. Nå jakter de to på sponsorer til bl.a. lastebilen.

For ni år siden kom den tre år gamle hesten Carvis fra Polen til Norge. Ine Tidemandsen startet å trene hesten, før søsteren, Hege, tok over etter noen år. I dag er Carvis stjernehest nummer én på Grøset. Med Carvis hevder Tidemandsen i dag seg blant de beste rytterne i Norge. Flere bud har kommet inn på hesten, og selv om Tidemandsen ikke vil røpe noen sum innrømmer hun at det er snakk om millionbeløp som har kommet.

Samarbeidet har vært godt mellom Anita Lindberg og familien Tidemandsen siden 2009, og nå har de mer spennende på gang. Snart etablerer Lindberg «A. Lindberg Sportshorses AS» som skal importere nye stjernehester fra Polen.

- Jeg fikk Carvis av onkelen min, Tadeusz Pilipiec, i 2009 og satte Ine og Hege til å trene hesten. Det har absolutt gitt resultater, og selv om jeg visste at hesten hadde potensiale den gangen er det en voldsom innsats de har lagt ned for å forme han, sier Lindberg.

Den gang kjente ikke Tidemandsen og Lindberg hverandre, men interessen for hest gjorde at de møttes. Lindberg har sterk kompetanse på salg og markedsføring, mens de to på Grøset har gjort en helt utrolig opplæringsjobb med hestene. Sammen har Hege og Anita nå nye spennende prosjekter på gang.

- Det tar mange år å trene opp en hest til å bli god. I dag er Carvis den eneste hesten vi har på dette nivået, men vi har flere hester med potensiale. Hvor mange hester en kan trene opp samtidig kommer an på apparatet rundt. De beste rytterne jobber gjerne med 8 til 10 hester om gangen, sier Tidemandsen.

Hun har jobbet fulltid med hest siden 2009, og mener at en slik opptrening av hester på Grøset ikke er umulig. Anita skal også bidra på sponsorsiden.

- Hest er jo en rikmannssport. Deter mye penger i omløp, og vanskelig for meg med et lavt budsjett. At Anita skal bidra på sponsorsiden nå vil hjelpe meg veldig med satsingen, sier Tidemandsen.

Rent formelt handler det om at Riktig Media AS, som Anita er daglig leder av, er inne som sponsor. I tillegg skal hun jobbe med å selge inn nye sponsorer.

- Det er i de internasjonale stevnene det er store pengepremier, og dit vi må sikte oss. På vegen dit er vi helt avhengig av lokale sponsorer, på samme måte som de som driver med motorsport, sier Lindberg.

- Hvor stort bud må dere få inn på Carvis før dere selger?

- Det er vanskelig å svare på. Men klart alt har sin pris, og får vi et bud vi ikke klarer å si nei til, så klarer vi ikke å si nei, smiler Tidemandsen.