• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

kav lokal

  • Nettradio
  • Eavis
  • Dødsannonser
Meny
  • Nyheter
  • Det skjer i Solør
  • Debatt
    • Lokal debatt
    • Regional debatt
  • Nettradio
  • Solørradioen
    • Siste spilte
    • Radiobingo
    • Send inn arrangement til «Det skjer i Solør»
    • Sendeskjema
  • Magasin
  • Dødsannonser
  • iSolør-Appen
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Annonsere på nett, papir og radio
  • Tips oss
  • Ansatte
  • Salgsvilkår
  • Personvern
NYHETER
4 minutter lesetid

Ruster opp Solørbanen for 20 millioner i helga

RUSTER OPP: Solørbanen rustes opp for 20 millioner kroner i helga. Anleggsvirksomheten medfører noe støy for naboer. (Foto: Thomas Karlstad).
Bjørn-Martin Brandett
Publisert: 20 mai, 2016 00:00
Oppdatert: 11 november, 2020 12:23
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Denne helga er det stor anleggsvirksomhet på Solørbanen mellom Namnå og Kirkenær. All ordinær togtrafikk står, og jernbaneverket invester 20 millioner kroner i nye sviller og skinner.

Tømmertrafikken på Solørbanen har økt mye de siste årene, og nå går det omlag 60 tog i uka på Solørbanen mellom Elverum og Kongsvinger. Jernbaneverket satser på å ruste opp banen, og derfor er Solørbanen stengt for all ordinær togtrafikk i helga mens det pågår anleggsvirksomhet.

– Men folk må likevel være oppmerksomme ved planoverganger. Det går mange anleggstog selv om ikke de ordinære godstogene går, sier banesjef Tor Rørosgård.

Arbeidet startet fredag og pågår til sent søndag. Det er cirka fire kilometer som får nye skinner og sviller.

– Svillene på denne strekningen er av de eldste betongsvillene som finnes, og det er behov for en oppgradering. Det er tre skift som arbeider på strekningen i helga, og det kjøres i tillegg pukk fra anlegget på Sander på Kongsvingerbanen til Solørbanen, sier Rørosgård.

Saken fortsetter etter annonsen

100 ANSATTE I SVING

Mer enn 100 interne og eksterne ansatte i Jernbaneverket er involvert i arbeidet, og prislappen er på svimlende 20 millioner kroner.

– Jobben er kunngjort i lokalavisene på grunn av eventuelle støyplager for naboer. Dette bråker naturlig nok en del, og arbeidet starter klokka 06.00 på lørdag og klokka 05.00 på søndag, sier Rørosgård.

Som følge av arbeidet er det 10 tømmertog som blir innstilt, men disse blir ikke flyttet over til veg.

– Planen er å gjøre plass til togene på banen når det er ordinær drift igjen over helga, sier Rørosgård.

VÆR OPPMERKSOM: Selv om det ikke går ordinære godstog i helga må folk være oppmerksomme ved planoverganger. Det går mange anleggstog på hele strekningen. (Foto: Thomas Karlstad).
RUSTER OPP: Solørbanen rustes opp for 20 millioner kroner i helga. Anleggsvirksomheten medfører noe støy for naboer. (Foto: Thomas Karlstad).
RUSTER OPP: Solørbanen rustes opp for 20 millioner kroner i helga. Anleggsvirksomheten medfører noe støy for naboer. (Foto: Thomas Karlstad).
RUSTER OPP: Solørbanen rustes opp for 20 millioner kroner i helga. Anleggsvirksomheten medfører noe støy for naboer. (Foto: Thomas Karlstad).
RUSTER OPP: Solørbanen rustes opp for 20 millioner kroner i helga. Anleggsvirksomheten medfører noe støy for naboer. (Foto: Thomas Karlstad).
RUSTER OPP: Solørbanen rustes opp for 20 millioner kroner i helga. Anleggsvirksomheten medfører noe støy for naboer. (Foto: Thomas Karlstad).

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Det er ikke tillatt å kopiere fra siden eller legge ut skjermdump av artikler.

Tips

E-post: post@isolor.no
Gå til tips-siden

Kontakt oss

Telefon: 40 40 71 01
Postboks: Kaffegata 5
2271 FLISA

Redaksjonen
post@isolor.no
Reklameavdelingen
odd.erland@isolor.no

Følg oss

  • Facebook
  • RSS

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør
Bjørn-Martin Brandett

isolor.noRedaktørplakateniSolør arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. iSolør har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Lenk gjerne til oss, men ikke kopier materiale fra iSolør uten å ha en avtale med oss.
Personvernerklæring
iSolør.no © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no