2018 blir tredje år på rad med rekordvekst for bobiler i Norge, ifølge fersk statistikk. Håkon Camping på Flisa deler erfaringene om at salget på campingvogner går noe ned, mens bobilsalget øker mye. I høst har hytte på hjul også fått sitt eget klimaregnskap, der ulike ferieformer sammenlignes.
Salget av bobiler i Norge har gått rett til værs, og for tredje året på rad setter bobilsalget rekord i Norge. Håkon Camping på Flisa opplever det samme som resten av landet.
– Salget av campingvogner har gått noe ned, mens salget av bobiler har økt mye. Folk velger bobil til fordel for campingvogn og hytte, sier Sindre Myrvold.
Totalen viser en økning, og det gjenspeiler også de nasjonale tallene. Folk ser store fordeler i å ha en hytte på hjul.
– Du blir jo litt som ei snegle da, ler Myrvold.
Så langt i år ligger totalsalget av bobiler i Norge på 3.933 enheter, mens det i hele 2017 ble registrert 3.630.
– Bobilrekorden er allerede et faktum, to måneder før 2018 er over. Det forteller mye om styrken i campingtrenden at salget når en ny topp for tredje år på rad, sier Heggertveit.
Nytt klimaregnskap
Nylig ble det fremlagt en forskningsrapport som sammenligner klimaeffekten av ulike ferieformer.
– Her kommer bobilferier godt ut, og bedre enn for eksempel sydentur, storbyreiser og ferie langs Norskekysten med motorbåt. Med økt bevissthet om betydningen av miljøvennlig atferd, vil slike funn trolig bidra til å styrke interessen for moderne camping ytterligere, mener Ferda-sjefen.
Det er Østfoldforskning som har utarbeidet klimaregnskapet knyttet til bruk av bobil, på oppdrag fra Norges Caravanbransjeforbund (NCB).
– Det er viktig at vi nå har fått en slik miljørapport. Den viser naturlig nok at bobilen forurenser når den vurderes som et kjøretøy, men som et ferie- og fritidskonsept blir den samlet sett mye mer klimavennlig enn mange alternativer, sier Geir Holm, generalsekretær i NCB.
Har beregnet CO2-utslippene
Østfoldforskning har beregnet klimagassutslipp fra en rekke ulike ferieformer, og tatt hensyn til transport, overnatting, mat og aktiviteter knyttet til ulike ferieformer. Beregningene er basert på vanene til bobilenes største brukergruppe, som er par i 60-årene.
– Fasit viser at en ukes bobilferie gir utslipp på rett i underkant av 300 kg CO2 per person. Det er betydelig mindre enn en typisk storbyferie, der flyreisen og utslipp knyttet til energibruk på hotellene drar opp, sier Holm.
I rapporten slås det fast at cruiseferier gir suverent høyest klimautslipp, med charterturer til Syden på andreplass. En bobilferie har litt større klimagassutslipp enn hytteferie ved sjøen, men mindre enn en ferie i motorbåt.
– Bobilen er ikke først og fremst et transportmiddel, men representerer en egen feriekategori som samlet sett har en moderat klimaeffekt og kan nytes med god samvittighet, sier Geir Holm.