DNB avvikler avtalen om å levere banktjenester gjennom Posten.

Postens bankavtale med DNB som utløper 31.12.2019 har vært til ordinær reforhandling. Gjennom ett år har partene jobbet for å finne en ny, god løsning. DNB har ønsket å få med resten av det norske bankfellesskapet på Post i Butikk-løsningen uten at dette har ført frem. I mangel av en felles bank-løsning har DNB valgt å la avtalen med Posten utløpe.

Samarbeider om overgangsløsning

Helt siden 1950 har Posten hatt banktjenester gjennom sitt ekspedisjonsnett. Dagens avtale med DNB ble inngått i 2013.

- Vi synes det er synd at det ikke har vært mulig å få til en ny avtale om banktjenester i postnettet. Våre kunder har i alle år utført en rekke banktjenester i Postens unike og landsdekkende nettverk av postkontor og Post i Butikk. Vi vil sammen med DNB jobbe for å finne gode overgangsløsninger, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

DNB og Posten er opptatt av at det skal være tilstrekkelig med tid til å hjelpe både kunder og ansatte i butikkene over på den nye løsningen når den er klar. DNB og Posten tar sikte på at endelig avslutning av avtalen vil skje i løpet av 2020.

Banktjenester i landpostnettet

Posten har i dag plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom landposttjenesten. DNB har også sagt opp denne avtalen.

- Vi tar denne forpliktelsen svært alvorlig og vil i samarbeid med myndighetene jobbe for å finne en videre løsning for banktjenester gjennom landpostnettet, sier Eckhoff.

Kilde: Posten Norge