• ÅPNINGSDAGEN: 6. august var det stor åpningsdag for det nye kjøkkenet. Nordvi serverte de gjestene.
  • STOLTE: Både Elisabeth Augustson (til venstre) og Sarah LIndberg er stolte og fornøyde med sitt nye kjøkken.

Nordvi nevner innkjøp av lokal mat som én av de nye mulighetene på Finnskogtoppen. Finnskogtoppen holdt stengt i sommer for å bytte kjøkkenet, og nyåpningen var 6. august. 

- Vi har revet det gamle og kastet eller gitt bort alt, og så har vi bygget ut kjøkkenet og investert i nytt utstyr. Det gir oss gode muligheter til å utvikle matproduktet vi tilbyr gjestene våre og høyne standarden på det vi serverer på Finnskogtoppen. Det gir oss muligheten til å kjøpe mer lokal mat, for ikke lenge siden parterte vi et okseslakt fra Bjerke gård på Kirkenær. Vi tar også inn mat fra andre lokale leverandører, det vi kan i alle fall, og det behandles nå her på kjøkkenet, forteller Kjell Magne Nordvi. 

Nesten som datamaskiner

Alt av utstyr er nytt på kjøkkenet og det er avansert teknologi som nå er på plass. 

- Ovnene er nesten som datamaskiner! Du programmerer inn hvordan ting skal være og har du vært spesielt heldig med en rett, så kan den kopieres neste gang retten skal lages. Det er ikke dermed sagt at vi bytter ut kokken med dataingeniører, du må fortsatt kunne oppskrifter, du må vite hva som skal i de forskjellige rettene og du må vite hva slags varer du skal bestille. Det er veldig viktig for oss at vi har kontroll på råvarene her på Finnskogtoppen, det er mange gjester som kommer hit og har forskjellige matallergier og vi må ta absolutt hensyn til disse gjestene, forklarer Nordvi.

Mat er viktig for alle hoteller, men den er nok ekstra viktig for Finnskogtoppen. 

- For oss er det ekstra viktig, det er mange gjester som kommer hit på rekreasjon og kanskje trenger en ny start i livet. Noen trenger å endre kostholdet sitt, og det følger vi opp. Vi får gjester hit som kan være veldig slitne, de kan ha vært i ulykker, ha en eller annen form for sykdom. Disse kan ha matallergier og klarer kanskje ikke helt å passe på det selv, da tilpasser vi en egen meny for disse gjestene. På alle retter vi serverer, står det nøyaktig hva de inneholder, sier Nordvi. 

Mer enn «bare» salater

Tilbakemeldingene fra gjestene på det nye kjøkkenet, har så langt vært utelukkende positive. 

- Vi har fått tilbakemeldinger på at standarden på lunsjbordet og middagsbordet har blitt hevet, og det er vi veldig glade for. Det går ikke «bare» i salater her eller vegetarmat, vi har både kjøtt og fisk hver dag. Det er mye spennende mat her, smiler Nordvi. 

Du må ikke være overnattingsgjest for å kunne nyte maten på Finnskogtoppen. 

- Her er det åpent for alle! Du må gjerne bestille i forkant, da hotellet har fullt opp med vanlige gjester.  Mange kjøper da en «velvære-dag», hvor du kan bade i bassenget, bruke boblebad og badstue, så tar du del i lunsjbordet selvfølgelig. Det er også mange som kjøper gavekort til en «velvære-dag», og vi ser at det er mange eldre som setter stor pris på det. De har gjerne «alt» fra før, og da kan en «velvære-dag» her være fint. Her kan de gå rundt i badekåpe, være i bassenget og spise godt og kose seg, forteller Nordvi.