- Min inspirasjon til motivet var basert på ting jeg forbinder med Solør. Jeg har vokst opp med skogen rundt meg, og av alle trær er bjørka min favoritt, forteller Cathrine Eriksen, som står bak designet.

- Jeg tror grunnen til det er at bjørka forandrer seg så mye gjennom sesongene. Samtidig kan man fjerne fargene, og man vil allikevel kjenne igjen bjørka på grunn av den svarte og hvite stammen. Derfor tenkte jeg at bjørka ville fungere som et trykk. Jeg ville også få med min kjærlighetserklæring til bjørka og Solør i motivet og valgte derfor å risse det inn med et hjerte i bjørkestammen.

- Lett valg

Gutta i Skitt Solør er fornøyd med resultatet og glad de valgte å spørre Eriksen om å gjøre årets skjorte.

- Vi har kjent Cathrine lenge, og har jobbet med henne tidligere, så vi veit hva hun er god for, forteller Thomas Meiningen, en av to som driver Skitt Solør. Eriksen jobber til vanlig som tegneserielærer på Bjerkely folkehøgskoke.

- Derfor var det et lett valg for oss hvem vi skulle spørre først, da tanken om å få noen andre til å tegne motivet meldte seg, forteller Jørgen Sollien.

Designet i Solør

På SolørMart’n vil Skitt Solør stå på stand sammen med gjengen i Tagyourshoes, som de også gjorde i fjor.

- Vi fortsetter samarbeidet under banneret Designet i Solør, forteller Sollien.

- Det er naturlig for oss å samarbeide da vi har mye av den samme målgruppen, sier Luisa Arango, gründeren bak skomerket Tagyourshoes.

- Vi utfyller hverandre mer enn vi konkurrerer, så det er en vinn-vinn situasjon, legger Sollien til.