• STYRKETRENING: Pilates er styrketrening med fokus på kjernemuskulaturen, sier Anne Marie Steinseth og Annie Sannvoll viser fram en øvelse.
  • TRENINGSKONSEPT: Pilates er et treningskonsept som ble utviklet av Josef Pilates tidlig på 1900-tallet.

Anne Marie Steinseth har vært Pilates-instruktør i 10-15 år, men konseptet er fra tidlig 1900-tall. 

- Pilates er et treningskonsept, som ble utviklet av Josef Pilates tidlig på 1900-tallet. Han utviklet konseptet til dansere og turnere, for Pilates er styrketrening med fokus på kjernemuskulaturen. Det vil si dyp magemuskulatur, dyp ryggmuskulatur og bekkenbunnsmuskulatur, for de skulle ha kontroll på ryggsøylen og jobbe med øvelser ut i fra det, forteller Steinseth.  

INTROKURS I FORKANT

Før du blir med ordinære Pilates-timer, holder alltid Steinseth et introduksjonskurs i forkant. 

- Pilates kan være litt teknisk vanskelig å lære seg, så derfor har vi alltid et introduksjonskurs på 5 ganger før du kan bli med på de ordinære kursene. Det er egentlig kvalitetssikring for kundene våre, for vi ønsker at de skal lære å gjøre det mest mulig riktig for å få mest mulig igjen. I introduksjonskurset bruker vi en del tid på å lære deltagerne å få tak i den dype magemuskulaturen, for det kan være litt vanskelig. Pilates inneholder også en spesiell type pusteteknikk, hvor du bruker pusten aktivt hele tiden mens du trener. Vi vet at mange som trener styrke bruker pusten «for langt opp», mens vi jobber med å få «pusten ned».  Da får du brukt en større del av lungene dine og da får du en bedre utnyttelse av muskulaturen, forklarer Steinseth.  

forebygger skader

Øvelsene i Pilates går ofte sakte og det er fokus på balanse og bevegelighet. 

- Det er også fokus på kroppsbevissthet, det betyr at hvis vi skal jobbe med én spesiell muskelgruppe - så vet vi akkurat hvilken muskelgruppe vi jobber med. Øvelsene blir lagt opp til at vi jobber med én og én muskelgruppe. Dette er viktig for å forebygge skader og for belastningproblematikk, og dette ser jeg også i sammenheng med mitt yrke som fysioterapeut, sier Steinseth. 

Pilates passer for alle mener instruktøren, men mannfolka er vanskelig å få med. 

-  Ja, Pilates passer for alle. Jeg ser jo på flere av mine unge pasienter, at de ikke har noen kontroll på kjernemuskulaturen sin og derfor ofte gjør øvelser feil. Dette kan være toppidrettsutøvere som ikke har «kontroll på» kroppen sin. Det er med damer på gruppa som er over 70 år, disse har vært med i flere år og er kanskje mer stabile enn ungdom på 16-17 år. Det er stort sett damer som er med, og det samme er det også på andre typer gruppetreninger vi har på Puls. På nybegynnerkursene i Pilates jeg har hatt gjennom alle år, har det kanskje vært med 3-4 menn. Det er generelt en utfordring for oss å få med menn på gruppetreninger, og vi har ofte lurt på hvorfor. Vi trener på matter med egen kropp som vektbelastning og det er ganske tungt! Kanskje mannfolk tror det er «pinglete» trening, men det er faktisk ikke det, sier Steinseth. 

POPULÆRT

Etter at introduksjonkurset er ferdig, håper Steinseth at flest mulig blir med videre. 

- Jeg håper jo at flere har fått interessen og blir med videregående kurs som går fortløpende hver uke gjennom stort sett hele året. Det er mange som har vært med over tid og sist kursdag var det vel 17-18 som var med. Det er 7 grunnprinsipper i Pilates som vi går igjennom på introduksjonskurset, og varigheten er 1 time og et kvarter hver gang, fortsetter hun. 

Fungerende senterleder Annie Sannvoll forteller om stor interesse for det ordinære kurset. 

- Pilates er et av tilbudene vi har som har jevnest antall deltagere gjennom hele året, det er en trofast gjeng som møter opp gang på gang. Kurset går over én dag i uka i 5 uker, med oppstart tirsdag 25. september klokka 18.00. For de som vil være med på introduksjonskurset er det påmelding til Puls eller direkte til meg på epost: annie@pulsflisa.no Lurer du på noe, så er det bare å ta kontakt! Vi håper nå også at mannfolk melder seg på, oppfordrer Sannvoll.