Tekniske problemer og mange små og store smeller gjorde at det var et reparasjonsobjekt av en løpsbil Haug hadde med seg på hengeren hjem igjen. En uke og cirka 120 arbeidstimer senere er imidlertid bilen nå i bedre stand enn før NM-åpningen, og Haug er snart klar for ny innsats i årets andre NM-runde på Gardermoen førstkommende helg.  

Haug åpnet med en god tredjetid på treningen på Grenland. Etter det skulle det imidlertid bare gå nedover utover i helga. Problemer med clutchen gjorde at startene ble et problem og Haug ble liggende i trafikk og stadig involvert i sammenstøt opp startstrekka. I tillegg fjusket bilen, og det ble umulig å kjøre seg opp etter en dårlig start.

Dette gjorde at Haug endte med 15. tid i første omgang, 21. tid i andreomgang og brutt i tredje omgang. På søndag var Haug fast bestemt på å sette inn støtet i sisteomgangen. Heller ikke denne starten satt 100 % men Haug var godt fremme og lå an til å ta teten i heatet. Etter et sporskifte av av en konkurrent ble imidlertid Haug snurret, og det var umulig å komme i posisjon til å sette en god tid etterpå. Haug hadde da ingen ting å kjøre for og valgte å bryte omgangen etter to runder. Med det endte Haug utenfor finale og måtte reise hjem til Grue uten NM-poeng. 

- Dette ble en total nedtur for meg og teamet. Vi vet at bilen er svært konkurransedyktig og vi reiste hit med klare forventninger om at vi skulle kjempe om topptidene i klasse 4 og være med i kampen om NM-gullet. Uten noen NM-poeng denne helgen begynner håpet om NM-gull og svinne allerede etter første NM-runden. Men det er fremdeles 4. NM-runder igjen, og mange NM-poeng som skal deles ut, så alt kan fremdeles skje. Vi skal krumme nakken og gir ikke opp, kommenterte en skuffet men revansjesugen Haug etter helgen. 

Allerede  på mandag ble alle krefter satt inn for å finne feilene på bilen, og få den klar til neste NM-runde. Haug feiret 17. mai i verkstedet og har stått for det meste av arbeidet selv, men har hatt god bistand av en tidligere mekaniker som trådte støttende til når det trengtes som mest. I tillegg har to unge gutter som har tatt steget opp og nå skrur på løpsbilen etter i en årrekke ha deltatt på Haugs «Mekkeklubb» for ungdom i Grue virkelig stått på og vært viktige bidragsytere. 

- Jeg skal ærlig innrømme at det var tungt å reise i verkstedet mandagen etter den første NM-runden. Men, vi har jobbet hardt med denne bilen, og jeg har mange som støtter meg og står på for at jeg skal få kjøre, så å gi opp var aldri noe reellt alternativt, selv om det var fristende akkurat det første døgnet etter nedturen, sier Haug. 

Nå er clutchen reparert, motoren er flyttet, ny dør er hentet i Gøteborg, slipt og lakkert, bilen har fått nytt el-nett, karosseriskader er rettet og ny glassfiber er lakkert og montert og i dag blir bilen bremset hos TS-motorteknikk for å sikre at fjuskingen nå er eliminert. 

Det har vært ei hard uke for Grue-karen, men nå begynner brikkene å falle på plass, og motivasjonen er stigende.

– Jeg vet at både bilen og jeg er kapable til å sette topptider i NM, så nå skal jeg gi alt for å kjøre gode enkeltløp, så får vi summere NM-poeng når hele sesongen er kjørt, avslutter en selvsikker Haug før helgens andre NM-runde på Gardermoen.