• TEKNISK OG DAGLIG LEDER: Aleksander Bredesen er teknisk og daglig leder, i tillegg til medeier i verkstedet.
  • SUZUKI: Ruben er fornøyd med jobben hos Autoexperten, og veldig lærenem.

- Jeg hadde trudd det skulle være litt treigere i starten, forteller Aleksander Bredesen, daglig og teknisk leder for Autoexperten på Kirkenær. 

Verkstedet åpna i mars og er det første Autoexpertenvekstedet til å etablere seg i Norge. Den gang var det Aleksander og Åge Mellem som sto klare for å ta imot alt av biler. Og biler kom det, såpass at det på et tidspunkt var 3 ukers ventetid.

- Det er mest trafikk fra Kirkenær og Flisa, men det kommer også folk fra Oslo. Det er jo generelt bedre priser på bygda, og vi har utstyr til å gjøre det meste. Vi gjør en del sørvis på Aircondition, det er jo populært om dagen, ler Aleksander. 

Nyutdanna

Med Aleksander i 100 % og Åge, som egentlig er pensjonert, i 50 %, var det rett og slett nødvendig å ansette en person til. 

Valget falt på Ruben Karijord, som Aleksander hadde jobba med på Møller bil i Elverum. Ruben tok fagbrevet sitt i april, og 2. juli ble 20-åringen fast ansatt hos Autoexperten i 100 % stilling. 

- Jeg tar alt som ei utfordring på strak arm. Jeg kan mye om gamle biler og gamle Volvoer. Men det jeg ikke kan så mye om, det vil jeg gjerne lære, forteller Ruben med hodet nedi panseret på en Suzuki. 

Aleksander og Ruben hengte mye sammen på Møller, og når det ble klart at Aleksander skulle starte opp noe sjøl, ble de enige om at Ruben fikk ta fagbrevet sitt og så skulle de ta det derfra.  

- Nå koser vi oss i aller høgeste grad, forteller Aleksander. 

Bilsportkameratene

Ruben trives veldig godt på Autoexperten. Utafor verkstedet står bilcrossbilen hans, sjølsagt en gammal Volvo, som han skrur litt på på kveldstid.

- Fattern begynte med bilcross i 2004, og kjørte da Ascona. Vi bygde vår første 240 i 2006, og siden har det ikke vært annet hos oss, ler han. 

Ruben er opprinnelig fra Brønnøysund, men flytta i 2015 ned for å gå på motorsportlinja i Våler og siden har han bare blitt.  

Aleksander har også rallycrossbilen sin stående i verkstedet. Det vil si den andre delen av verkstedet, som ikke leies av Autoexperten, men som brukes til å skru motorsportbiler. Han kjører også denne sesongen, men trur at det blir ei pause neste år for å fokusere mer på Autoexperten. Men fullstendig rallycrossbilfritt blir det nok ikke. 

- Vi tar på oss småtteri som har med rallycross å gjøre også, forhjulsmåling og vektjustering, forteller Aleksander.