• GOD REKLAME: Denne teksten er på alle nye sko fra Tagyourshoes og markedsfører Flisa.
  • DAGENS: Tagyourshoes har mange forskjellige type sko, men det produseres ikke mer enn rundt 50 par av hver type, forteller Luisa Arango og Ingvild Liseth.

Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. I Norge står Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sammen om aksjonen. 

Tagyourshoes bidrar i år til aksjonen. 

- For hvert par med damesko som blir solgt i oktober, gir vi 30 kroner til aksjonen. Vi håper jo det skal gi en god sum til aksjonen, men det er jo avhengig av hvor mange par sko som blir solgt. Vi har gjort det samme med Superselma-prosjektet, og det er vi fortsatt med på. Nå er det jo ganske stor fokus på kvinnerettigheter på forskjellige måter og vi bidrar med at kvinner kan støtte andre kvinner med å kjøpe sko, som igjen gir penger til Rosa sløye-aksjonen, forteller Luisa Arango. 

Alle sko designes på Flisa

Etter en tur til Kina for noen uker siden, venter de nå spent på den nye vinterkolleksjonen med sko.

- Vi var i Kina for noen uker siden, og gjorde ferdig vinterens kolleksjon, neste sommerkolleksjon og neste vinterkolleksjon. Alle sko blir designet på Flisa, mens i Kina jobbet vi med de som produserer skoene for oss. Én ting er å designe sko, en annen ting er om det er mulig å lage de slik jeg ønsker.  Det blir ofte en del endringer i etterkant! Så reiste vi på markedet hvor det var flere bygninger fulle av lær, skolisser og alt annet som brukes i skoproduksjon. Deretter lages den første prøven, så er det flere tilpasninger før den går i produksjon, forklarer Arango. 

I denne kolleksjonen har alle sko norske navn, mens det tidligere var engelske navn. 

- Tidligere brukte vi engelske adjektiv som navn på skoene, mens nå er det kun norske navn som #Lykke, #Hygge og #Solveig blant annet. Tagyourshoes utvikler seg til å bli enda mer norsk. Skoene skal være eksklusive og derfor produseres de forskjellige i et lite antall. Ingen av de tidligere produktene kommer tilbake, den nye kolleksjonen med sko består bare av nye typer sko. Vi beholder formen, som er tilpasset norske bein og norske værforhold - men resten er nytt. Selv den populære barnestøvelen har fått et nytt design, før det var med skog og nå er det sjø og hav som er tema. For hver kolleksjonen vil designet utvikle seg videre, sier skodesigneren fra Flisa. 

- Viktig å sette Flisa på kartet

Men traktoren på barnestøvlene er fortsatt med!

- Ja, vi kjørte en spørsmålsrunde på sosiale media om vi skulle bytte ut traktoren med en båt. Det endte med at traktoren fortsatt er med, smiler Ingvild Liseth. 

Tanken bak er at skoene skal få deg til å føle noe. 

- Det er viktig for oss å sette Flisa på kartet, så alle nye sko har nå stempel (i tungen eller pløsen som det kalles) med navn på skotypen og «Designet på Flisa spesielt for deg», sier Arango. 

De har også startet med vesker i tillegg til sko. 

- Det er alltid noe som skjer i livet til damer, og da trenger de smarte og gode løsninger. Derfor har vi lagd en liten og en stor veske. Vi har hatt suksess med de vi allerede har og neste måned kommer det en ny veske og ei lommebok i tillegg. Men det vil alltid være sko som er vårt hovedfokus, men ettersom vi vokser ser vi også på andre måter å utvikle oss på. Det var jo det som skjedde med gummistøvlene, først hadde vi lærsko for kvinner og menn. Så utviklet det seg videre til støvler for barn og så gummistøvler til kvinner, sier Liseth og Arango. 

- Det skal ikke være prisen som er avgjørende

Skoene fra Tagyourshoes skal være eksklusive og produseres derfor i et lite antall.  

- Det lages rundt 50 av hvert slag i forskjellige farger, men gummistøvlene lages i et litt større antall grunnet produksjonen. Det er flere kunder som kommer til oss og sier at de aldri har sett en lignende type sko før, og det er akkurat det som er poenget! Flere synes det er «billig» selv om det er eksklusivt. Vi selger direkte til kunden, så det ikke blir noe fordyrende ledd. Vi skal være eksklusive, samtidig som vi ønsker å være inkluderende. Det skal ikke være prisen som er avgjørende, om du skal kjøpe sko av oss eller ikke. Vi ønsker at alle skal kunne kjøpe sko av oss! sier Luisa Arango.  

Ingvil Liseth har en deltids-stilling hos Tagyourshoes og målsetningen for begge er at det skal bli på fulltid. 

- Jeg holder på med utdanning innen markedsføring, samtidig som jeg jobber. Målsetningen på lang sikt er at det skal bli en heltidsjobb. Jeg jobber med markedsføring på sosiale medier og det er mer enn nok å gjøre, forteller Liseth.