Julebordsesongen er i gang.
– Det er mange som undervurderer farene ved å kjøre dagen etter julebordet. I verste fall kan turen ende i tragedie, sier Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i en pressemelding.
Hun er generalsekretær i organisasjonen, MA – Rusfri Trafikk.
– Ingen skal dø eller bli hardt skadd på grunn av fyllekjøring. Det er vårt felles ansvar, sier hun.
I fjor ble 20 personer drept i trafikken i desember 2018, mot 24 i 2017.
Heldigvis faller tallet på trafikkdrepte, men fremdeles omkommer godt over 100 personer i trafikken hvert eneste år.
I fjor skyldtes en tredjedel av dødsulykkene rus. Dette er grunnen til at politiet intensiverer antall promillekontroller i julemåneden, særlig i helgene.
FELLES ANSVAR
Dessverre utsetter mange seg selv og medtrafikanter for fare nå før jul. De drikker kanskje mer enn de er vant til på julebordet, og er ikke klar over hvor lang tid det tar før promillen er ute av kroppen.
Dermed setter de seg bak rattet mens de fremdeles er påvirket.
– I Norge er det heldigvis ingen aksept for å kjøre i fylla, men alkoholen sitter lenger i kroppen enn vi tror og promille gjør oss til farlige sjåfører, sier Fjellvang Kristoffersen.
Hun minner om at alle har et ansvar for at juletrafikken er rusfri. Dette gjelder også ledelsen i bedriften som inviterer til julebord. Rammene rundt julebordet skal være trygge.
Generalsekretæren kommer med et par oppfordringer til de bedriftene som inviterer til julebord:
– Man bør forsikre seg om at utvalget av alkoholfri drikke er akseptabelt, for det er dessverre langt fra tilfelle på alle utesteder, sier hun.
Sørg også for fellestransport eller betale taxi for de som trenger det, er oppfordringen, og dersom det konsumeres alkohol er det greit å oppfordre kollegaene til å la bilen stå dagen derpå.