• SPISSER FUNKSJONER: Marthe Johanne Stenersen (kategoriansvarlig) og Kari Heggelund (HR og utland) gjør endringer for å bli enda mer robuste for framtida.
  • MOTSTRØMSBASSENG: Stefan Karlsen viser fram bassenget som også har egen tredemølle.

Klubben AS er i dag en ledende leverandør av utstyr til svømme- og idrettshaller, treningssenter, skoler, barnehager, institusjoner, butikker, idrettslag og privatpersoner.  Bedriften har filialer i Sverige, Finland og Polen. De er blant Norges største nettbutikker med rundt 20.000 varer i produktsortimentet. Det er både lokale og pendlere som jobber i Klubbens lokaler i Færdervegen. 

- Vi har ganske mange som pendler fra Kongsvinger, lederen av prosjektavdelingen pendler fra Jessheim hver dag. Vi har nådd en størrelse og omsetning nå, som gjør at vi blir attraktive utover «bare Solør». Vi har også et godt samarbeid og kjempeerfaring med rekrutteringsselskapet Adecco, da vi ser at rekrutteringsprosesser er både tidkrevende og vanskelig. Vi har også en lærling som startet nå. Vi har også bidratt til god «befolkningsvekst» med flere fødselspermisjoner, de siste 6 år har vi kontinuerlig hatt noen ute i mamma-perm, smiler Kari Heggelund. 

Søsknene Kari og Erik Heggelund styrer nå det som startet som en familiebedrift i 1976, nå er det Erik som er daglig leder og Kari som jobber med HR og utenlandsavdelingene. 

- På lageret er majoriteten av de ansatte damer, det er kanskje heller ikke helt normalt – men de er råflinke! Lageret er stort og det er litt av Marthe Johanne Stenersen sin jobb å få «kontroll på» lageret. Det er en krevende jobb, for vi handler direkte fra 26 land og det er veldig mange leverandører! Kanskje har vi for mange leverandører og vi gjør nå grep for å ruste oss for framtida. Hvor skal vi legge trykket og hvor skal vi legge utviklingspotensialet? Vi gjør heller store endringer når det går bra, enn i dårligere tider. Lageret har forresten samme grunnsystem som det IKEA har. Vi må tenke digitalisering og optimalisering, Norge er dyrt og arbeidskraft er dyrt, derfor må vi ha systemer vi kan vokse i, forklarer Heggelund. 

Planen er å vokse videre, derfor foregår det en omfattende omorganisering. 

- For å overleve, må du opp i volum. Vi tror jo at Amazon kommer, men det Amazon gjør i dag tror vi ikke blir vår fremtid. Vi tror det krever kundeservice og ekstra kunnskap, vi mener det er viktig å bygge mer-verdi. Det krever både kompetanse og spesialkompetanse hos de som jobber hos oss. Vi forventer uansett ikke de som vil jobbe hos oss, skal kunne absolutt alt og være eksperter på for eksempel hoppetau eller badetøy, vi lærer jo opp folk til det – men vi må ha de rette folka som er engasjerte og nysgjerrige! fortsetter Heggelund.

Klubben er en stor bedrift i lokal målestokk. 

- Ja, det er vi absolutt og det er ikke så mange i vår størrelse som har lokale eiere. Våre ansatte har stor lojalitet til bedriften og de blir her i lengre tid, så det er lite utskiftninger. Utfordringen er å sikre postruter, slik at vi rekker postsortering på Rudshøgda eller i Oslo. Vi skulle gjerne hatt bedre leveringsrutiner til Sverige og Finland! Nå begynner vi uansett å få et så stort volum på utsendingene, at vi får mer å si i forhandlinger med Posten. Vi har også Miljøfrakt som leverer til Oslo for oss, de er veldig fleksible og vi har et godt samarbeid, sier Heggelund. 

Salgs- og forretningsutvikler Christer Mykkestue som pendler fra Kongsvinger, er godt fornøyd.  

- Salget går som bare det! I 2017 var det «all time high» i Klubbens historie og hittil ligger vi godt i rute til å toppe det i 2018. Vi har gjort noen endringer for å bli enda mer robuste for framtida, vi rett og slett «spisser funksjoner». Vi skal bli en enda bedre aktør for våre leverandører både i Norge og i Norden, og vi skal bli enda bedre til å ta vare på kundene våre, sier Mykkestue.