Det er bare drøye ni uker til desember. Da skal 34-åringen fra Namnå for første gang i sitt liv løpe 42 kilometer. Søndag 1. desember braker det løs i Valenica, et maraton som er et av de store internasjonalt og nærmere 16.000 som kommer seg over målstreken.

Kenyanske Eliud Kipchoge har verdensrekorden med 2 timer, 1 minutt og 40 sekunder.

Det betyr at du må løpe i en gjennomsnittfart på 21 km/t. For andre vanlige dødelige er gjennomsnittstida på et maraton fra 3,30 og opp mot 4 timer. 

Den gyldne tida for Ida Bergsløkken er 2 timer og 45 minutter.

– Jeg gleder meg! Jeg liker å løpe fort langt. Det er sunt med en ny type utfordring som holder motivasjonen oppe.

Hun er dama bak Smart mat - Raske bein, og er, som nettsida tilsier, en matnerd og løper. Sivilingeniøren har de siste fire åra drevet med online-coaching i løping og ernæring med base i hovedstaden. Hun har en rekke distanser fra både inn- og utland og en rekke bragder.

Hennes største er halvmaraton i København i fjor på 1 time, 14 minutter og 35 sekunder. 

Men det har dukket opp en uventet utfordring.

FØRSTE LANGTUR PÅ FLERE MÅNEDER

Det er mye forberedelser og trening som må til, men det siste halvåret har blant annet en influensa stikket kjepper i hjulene for maraton-formen.

Det har resultert i at hun ikke har stilt i så mange løp som planlagt, forteller Royal Sportsklubb-løperen.

– Derfor veit jeg ikke helt hvordan formen er. Det er bare få dager siden jeg gjennomførte min første langtur - det har jeg ikke gjort på fire måneder. Skal man gjøre det godt i et maraton, bør man ha en del langturer. Så jeg føler egentlig at jeg starter litt fra "scratch".

Bragden fra København i fjor har ført til at Bergsløkken nå er del av et personal best-program i regi av maraton-arrangøren. Dette skal hjelpe løpere med å gi det lille ekstra. For klarer hun å fullføre innen målet på 2 timer og 45 minutter, får hun 2000 Euro. Dersom kun klarer 2 timer og 36 minutter, blir det 3000 Euro.

løpe siste halvdel raskere

Men hvordan forbereder man seg egentlig til et slik løp - mest av alt psykisk.

Sjansen for å prestere sitt beste er størst når man løper siste halvdel av løpet raskere enn det første. Det kalles å gjøre en negativ splitt, en ganske vanlig strategi også i idretter som svømming, sykling og triatlon.

På distanser fra 1.500 meter og lengre, der hoveddelen av energien er aerob, er de beste tidene oppnådd med denne strategien, forteller toppidrettsforsker ved NTNU, Øyvind Sandbakk til Dagens Næringsliv.

– Det å åpne for hardt på lange løp, for så å dunke løs på en sliten muskulatur, koster mye. De som har åpnet med riktig fart greier å opprettholde farten sin, og kanskje til og med øke litt på slutten, sier han til avisa.

TENK NEGATIVT - PRESTER BEDRE

Det er samme taktikk Bergsløkken bruker.

– Tenker man negativt, så presterer man bedre. I tillegg til å være godt trent, må man vite hva man er god for. Så er det bare å ha is nok i magen til å vente med å gi på de siste kilometerne.

Det nærmer seg med stormskritt. Dagen hvor Ida Bergsløkken står klar på startstreken i Valencia. Gruesokningen har is i magen.

– Jeg har nedjustert kravet noe, for man må være realistisk. Jeg skal gi det et ærlig forsøk. Man kan ikke ta igjen det tapte, da blir man fort skadet. Men jeg kan optimalisere der jeg kan. Og med det halvåret jeg har hatt, at jeg ikke har gjort dette før og at jeg ikke har noen egne maraton-tider å sammenligne meg med, så tror jeg faktisk dette er det beste jeg kan gjøre akkurat nå. Jeg har den indre driven og vil komme tilbake til min livs beste for - det er det viktigste.