Grue kommer dårligst ut i Hedmark i Forbrukerrådets test av service. De har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene er testet, på til sammen nesten 30.000 opplysninger via telefon, e-post og nettsider.

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket peker på at kommunene for eksempel har ansvar for at vi har lege og skole å gå til, vann i springen, og omsorg når vi blir gamle. Derfor er det viktig at det er enkelt å komme i kontakt med kommunen, og at de gir gode svar, forklarer hun.

Årets vinnerkommune Nesset har omkring tre tusen innbyggere, mens sølvmedaljevinneren har nesten 300.000 bergensere å besvare spørsmål fra. Forbrukerrådets kommunetest viser at store kommuner generelt får best resultater, men det er verdt å merke seg at flere små kommuner har kapret plasser i teten.

Klar oppfordring

Inger Lise Blyverket, som tiltrådte som direktør i Forbrukerrådet i desember, har en klar oppfordring til kommunene.

- De må gjøre innbyggerne til hovedpersonene. Det er dem de er til for. Kommunene må spørre innbyggerne om hva de synes, ta svarene på alvor, og være åpne om dem.

Hun opplyser at flere kommuner måler egen innsats etter hvilken plass de tar i Forbrukerrådets test, og håper årets resultater vil gi inspirasjon til enten å beholde god plassering, eller forbedre seg.

Slik rangeres servicen i Hedmark:

  • 1. plass Nord-Odal
  • 2. plass Trysil
  • 3. plass Ringsaker
  • 4. plass Folldal
  • 5. plass Rendalen
  • 6. plass Åsnes
  • 7. plass Eidskog
  • 8. plass Løten
  • 9. plass Sør-Odal
  • 10. plass Elverum
  • 11. plass Tolga
  • 12. plass Stange
  • 13. plass Tynset
  • 14. plass Os
  • 15. plass Engerdal
  • 16. plass Hamar
  • 17. plass Kongsvinger
  • 18. plass Alvdal
  • 19. plass Våler
  • 20. plass Åmot
  • 21. plass Stor-Elvdal
  • 22. plass Grue