Mats Alexander Grenabo fryser scener til is og fotograferer dem. Nylig debuterte han med egen soloutstilling på Iranian Art Forum i Teheran, nå skal bildene henge i Våler kommunes kommunelokale i en egen pop-uputstilling.
Gulvet i kommunelokalet er fullt av fargerike print som ved første øyekast minner mest om digital kunst, men Oslo-baserte Mats Alexander Grenabo lager alt fra bunnen sjøl ved å kombinere forskjellige materialer, farger og is, og deretter lyssette og fotografere de. Teknikken regnes som 3D-modellering, men det å kombinere det hele med is er unikt og gir motivene en spennende tekstur.
– Is er noe jeg liker godt. Isen bærer med seg alt fra liv, altså vann, til død, forteller han og henviser til isens utrulige evne til å knuse og ødelegge ting rundt seg om den vil.
Nå skal bildene henges opp på veggene i kommunelokalet, og lørdag åpner pop-upustillinga. Rune Stenseth og Mats gleder seg til å vise fram de unike bildene, som et ledd i å etablere Våler som kunstkommune.
SÆREGen prosess
Rune printer bildene til Mats, og i de to årene de har jobba sammen har de hatt et godt samarbeid med gjensidig respekt for hverandres virke. Mats har arbeida kunstnerisk hele livet sitt, men det er ikke lenge siden han begynte å perfeksjonere sin egen isteknikk. De nyeste bildene i utstillinga laga han seinest i vår, og Rune forteller om en kunstner som har utvikla seg mye i tida de har kjent hverandre.
Prosessen med å lage et kunstverk kan være lang for Mats. Fra idéen, hvor han begynner å lage skulptur av noe, til den er ferdig og kan fryses, tar gjerne ei uke. Det meste løses analogt. Han jobber kollasjprega med å forme fram ei scene, bestående av forskjellige materialer, farger og uttrykk. Så fryses det, slik at isen også får bidratt med sin helt spesielle overflate og måte å omslutte materialene på, før det lyssettes og fotograferes. Til slutt kommer den digitale etterbehandlinga, hvor farger kanskje forsterkes eller dysses ned, men de legges aldri til digitalt. Fargetetthet og -valøren du ser i bildene er helst slik den var da scena ble skapt og lyssatt.
Mats og Rune understreker også printene er bærekraftige og økologiske. Papiret er av 100 % bomull, håndlaga på en fransk fabrikk med ei fartstid på 500 år. Det samme papiret henger i Louvre, og ble brukt av blant andre Picasso. Blekket brukt er vannbasert.
– Du kan spise bildene, ler Rune.
– HVERT BILDE HAR SIN HISTORIE
Mats jobber til vanlig på Nationaltheatret som loftsmester. Der sitter han bak scena og passer på at lyd, lys, tepper og spesialeffekter kommer til riktig tidspunkt – en operatør, som det kalles på moderne norsk. Han har derfor sett og bygd opp utallige scener opp gjennom sin 20 år lange karriere på teateret, noe han også tar med seg inn i kunsten sin. Han er opptatt av å holde motivene åpne for tilskueren.
– Hvert bilde har sin historie, men mitt uttrykk er ikke en sannhet. Det du ser er også sant. Alles tolkning teller, det gjør kunsten levende, forteller han.
Bildene inviterer tilskueren til å bruke fantasien, enten det gjelder å gjette materialet brukt eller ane konturene av et motiv i det abstrakte bildet. Mats liker å høre hva andre opplever, tenker og ser når de møter bildene hans, for tilskuerne kan nemlig finne helt andre ting i motivene enn det Mats sjøl ser. Det opplevde han i galleriet på debututstillinga si.
RETT FRA TEHERAN TIL VÅLER
Mats ble nemlig invitert til det statseide galleriet Iranian Art Forum, et galleri han beskriver som fem ganger så stort som Astrup Fearnley. Der hang bildene hans i 10 dager, til gode kritikker og mye oppmerksomhet fra iransk offentlighet. Han er nemlig den eneste nordmannen som har stilt ut på galleriet, og bildene hans gikk gjennom både det kunstkvalitetsmessige nåløyet og Irans sensur.
– Jeg måtte endre navn på noen av bildene, men intensjonen min har aldri vært å være politisk. Jeg vil finne fram stolthet og gammal tradisjon, og bygge opp bilder gjennom det.
Mats er inspirert av norsk, japansk og iransk tradisjon, og har en «passion for Persia», som han sier. Den persiske kulturen danna for flere tusen år siden grunnlag for den moderne verden slik vi kjenner den i dag, med sin historie, språkdannelse og filosofi. Dette synes godt i bildene hans, og derfor var det veldig kult å få debutere med soloutstilling i Iran. Han har tatt med seg masse materiale derfra som han gleder seg til å omsette til kunst.
– Jeg kommer til å ta med meg noe fra Våler også. Det er en glede å være her og utrulig gøy å få bidra til å gjøre Våler til en kunstkommune!, sier han.
Utstillinga åpner lørdag 28. juli kl. 14.00, og står til og med torsdag 2. august. Kommunelokalet vil være åpent 16-18 alle dager og etter avtale med Rune Stenseth (95040080) eller Rune Engstrøm (40043823).