• ET LANDEMERKE: Alle som har levd en stund husker rosafargen Flisa Stormarked hadde i sin tid. I dag er fargen på bygget blåaktig, og senteret fremstår som et hvilket som helst annet moderne kjøpesenter.
  • FRA BYGGINGEN: Jens Dybendal holdt til i bygget hvor Gullsmed Janne Mari driver i dag før Flisa Stormarked ble bygget. Jens Dybendal flyttet inn til åpningen i 1987, og liker seg godt i senteret. (Arkivfoto: Leif Krogstie).

I november 1987 kunne daværende ordfører, Hans-Didrik Bakke, klippe snora og åpne Flisa Stormarked. Det betyr at senteret fyller 30 år i 2017, og det skal selvsagt markeres i året som kommer.

- I 1980-åra var det mye prat om å lage ekstra ting på Flisa og møte den moderne tid. Flisa ville gjerne plassere seg, og da ble Flisa Stormarked planlagt. Det var litt frem og tilbake før utbyggingen startet, sier Kjell Erik Dybendal.

Flere av butikkene som holder til i Flisa Stormarked i dag har vært med helt siden starten, og Jens Dybendal er én av dem. Apoteket, lekebutikken og matbutikken har også vært med hele veien.

- Stormarkedet ble slik som ønsket den gang. Interiørmessig da var det et spørsmål om hvordan det skulle være. Ved åpning var det mye kraftig treverk rundt utstillingsvinduene. Rosafargen på bygget var også et landemerke, men i dag fremstår Flisa Stormarked som et moderne kjøpesenter på like linje med alle andre kjøpesentre i Europa, sier Dybendal.

Black Friday ble veldig bra

Én av forretningene som har kommet til i senteret er KappAhl som ligger i 2. etasje. Irene Skoglund er butikksjef her, og trives godt i Flisa Stormarked. Hun merker godt at årets julehandel har kommet i gang, og denne startet under Black Friday i år også.

- Julehandelen startet for alvor med Black Friday. Denne fredagen satte i år som i fjor startskuddet. Etter denne dagen ble det litt roligere en periode, før handelen drar i gang igjen for alvor denne helga, sier Skoglund.

Hun mener julefestivalen virker veldig positivt for butikkene på Flisa, og at mange er innom butikkene.

- Julefestivalen på Flisa er veldig bra for KappAhl. Vi har en del tilbud som går sentralt, og med trøkket fra julefestivalen er det veldig bra, sier Skoglund.