Heidi Frette Fredriksen jubilerer med 15 år bak roret, og nå har hun fått meg seg to nye på blomsterlaget. Det gror godt i blomsterbutikken på Kirkenær.
Heidi Frette Fredriksen jubilerer stort. I år er det nemlig 15 år siden hun tok over familiebedriften, Sole Blomster på Gruetorget. I november 2004 tok hun over som eier og daglig leder, og har siden solgt blomster, dekorasjoner og interiør til solungene med stor suksess.
– Dette skal feires, og vi blomstrer videre!
Og i slutten av oktober tjuvstartet jubileet på Sole Blomster; To nye ansatte er nå på plass.
– Det er flinke folk, så dette blir kjempebra og spennende! Madelen har jobba her før og hadde læretida si her som blomsterdekoratør og Beate har vi henta fra hagesenteret rett over gata omtrent.
RETT INN I FAST JOBB
Sole Blomsters nye og unge ansikter smiler stort.
– Jeg gleder meg veldig, sier Madelen Lindberg (29) fra Flisa.
– Fødselspermisjonen min var over denne uka, så jeg går rett inn i fast jobb. Det er veldig deilig, og det er godt å være tilbake igjen her på Kirkenær. Det er mange kunder som husker meg faktisk. Det gjør det ekstra moro.
Beate Vea (29) kommer fra Ringsaker, og bosatte seg på Kirkenær for en stund siden. Hun kommer rett fra sesongjobben på Kirkenær Gartneri, som eies Inger Merete Frette.
– Fast jobb betyr mye. Det er veldig koselig å jobbe i blomsterbutikk sammen med disse folka her, og det er så mange hyggelige kunder. Dette blir bra.
MØTER FRAMTIDAS UTFORDRINGER
Sole Blomster har vært fast inventar på Kirkenær i flere tiår. Familien Frette holdt først til der Midt i Gata er i dag, før de i 1987 flyttet inn i det splitter nye Gruetorget sammen med G-mat.
Egentlig hadde Heidi Frette Fredriksen aldri tenkt til å begynne med blomster, forteller hun. Men så ble det sånn likevel. Så på slutten av 80-tallet pakket hun kofferten i Oslo og kom tilbake til Grue.
Siden har også hun blitt fast inventar på Sole Blomster.
– Jeg har på en måte vokst opp i en jordhaug og har trådt mine barnesko i blomsterbutikken til foreldrene mine. Bransjen har jo forandret seg veldig mye på både godt og vondt. I dag er det helt andre konkurrenter og andre kanaler som folk kan kjøpe blomster gjennom. Men vi biter oss fast og står på. Den servicen og kvaliteten vi gir, skal gjøre at vi er best!