• SVARER PÅ SPØRSMÅL: Siv Anita Liseth svarer på folks spørsmål.
  • ELDGAMMEL TELFONKATALOG: Ida Lill Schjærin viser frem en telefonkatalog fra 1918.

- Grunnen til at vår avdeling består er fordi vi er dyktige, samt at det er billigere å holde en bedrift gående på et mindre tettsted enn i storbyen, sier Schjærin. 

Avdelingen hadde også mange faste ansatte, som gjorde valget om å beholde avdelingen mer naturlig. 

FORSKJELLIGE HENVENDELSER 

De ansatte forteller at spørsmålene de får gjelder det meste. Stort sett går det i at folk lurer på telefonnummer og adresser, men de lurer også på hvordan man får sprø svor på ribba og vaffeloppskrift.

- Vi svarer på alt som er, sier Ida Lill Schjærin, som selv har opplevd å måtte forklare hva "mail" er til en eldre herremann. Hun forteller også om innringere som sent lørdags kveld gjerne vil ha nummeret til "Marte som bor i Oslo, hu er blond!"

- Men vi er ingen pratelinje, legger hun til. 

De ansatte i 1880-avdelingen har flere ganger erfart mennesker som kun ønsker å slå av en prat, eller som trenger noen å snakke med i vanskelige stunder. Avdelingslederen slår fast at de ansatte er godt trent opp til å møte slike hendvendelser.

- Det er ingen hemmelighet at vi er av døende art, forteller Schjærin. 

Avdelingen har vært oppe i 150 ansatte, nå er vi 31. Selvsagt har det vært vanskelig å nedbemanne. Spesielt fordi det er ikke så mange jobber i Solør, forteller hun. 

Den teknologiske utviklingen har skapt store endringer i markedet, og mulighetene som er tilgjengelig bare et tastestrykk unna 

- Det å ha mobilen i lomma og være på nett hele tiden er selvsagt en stor konkurrent. På landsbasis ser vi dessverre en nedgang i bruk av opplysningstjenester. 

- Likevel har vi noen spesialfelt som omhandler stat og samfunn, og spørsmål som gjelder hvem man skal kontakte i de ulike etatene. Dersom man sitter med et arveoppgjør eller spørsmål om barnebidrag hvem skal jeg snakke med? forteller Ida Lill Schjærin.