• SMÅ MARGINER: Gundersen forteller at det er trangt i første sving. Foto: privat
  • LIKE BILER: I RX2-klassa kjører alle tilnærma like biler. Foto: privat

Europamesteren fra Kjellmyra er ikke helt fornøyd etter helgas løp. Sjøl om temaet ikke nådde opp, var det godt å få kjenne på nivået i ei klasse de til vanlig ikke har særlig erfaring med. Allerede under treningsrundene på fredag, blei det klart at det var snakk om små marginer når Gundersens 13. tid lå under ett sekund bak bestetida, men det gikk ikke helt veien for Gundersen og kompani i Höljes. 

Semi-finale som mål

- Første og andre kvalifiseringsomgang blei også kjørt på fredag. I den første kvalifiseringa tok vi starten og kjørte i front fra start til mål. Det blei en heatseier og 10. tid. I andre kvalifisering hadde vi enda en god start. Men siden vi sto i ytterste startspor blei det vanskelig å komme seg inn i første sving, og det endte med en tur i sandfella. Vi kom oss igang igjen, men med en tur utafor bana holdt ikke tiden til mer enn en 18. tid. Vi lå på en 18. plass av totalt 22 etter dag en, og skjønte at vi hadde en jobb å gjøre neste dag hvis vi skulle klare å komme oss til en semi-finale, forteller Gundersen. 

Også lørdagen starta bra, og etter å ha kommet inn til en 6. tid var Gundersen og mannskapet på den delen av resultatlista de er vant til å være på. Med den tida, lå de på 11. plass før siste kvalifisering. 

- I den siste omgangen hadde vi en litt dårligere start en tidligere i helga, og det ble dermed vanskelig å komme forbi de andre. Vi fullførte omgangen og kom inn til en skuffende 16. tid. Etter fire innledende omganger lå vi nå som nummer 15. på resultatlista og kom dessverre ikke videre til semi-finale. Det var veldig surt ettersom det var målet for helga, forteller han. 

Like biler i RX2

Til vanlig kjører Gundersen i ei klasse hvor bilene kan bygges sjøl, opererer RX2-klassa med felles standarder for alle sjåførene. 

- I motsetning til den klassen jeg til vanlig kjører i, der man bygger bilene selv og velger forskjellige løsninger på ting, er dette en enhetsklasse der alle bilene er identiske. Alt fra motor og drivverk til dempere er likt på bilene. Alle må kjøre på samme dekk, og det er en minimumsvekt på bil og sjåfør på til sammen 1210 kg. Ettersom alle bilene er helt like blir det selvsagt veldig jevnt og alltid trangt i første sving, forteller Gundersen.  

- Vi ser at vi kan kjøre gode tider i denne klassa også, så med litt mer kjøretrening kan dette bli bra. Planen er å kjøre full sesong med RX2 i 2018 noe vi gleder oss veldig til, avslutter Gundersen, som nå tar sommerferie fram til august. Da er han tilbake i den kjente Fiestaen igjen.