Finnskogen har en rik innvandringshistorie, på godt og vondt. «Spillet om innvandrerne» settes opp på ny under årets Finnskogdager og forteller en historie det kan være verdt å lære av.
«Spillet om innvandrerne» settes opp for 25. gang under Finnskogdagene.
– Stykket handler om da finnene kom til Norge tidlig på 1600-tallet. Historien fortelles fram til i dag, og vi følger en familie, forteller Mette Skogbakken, inspisient for stykket.
Stykket tar tradisjonen alvorlig, og på Finnetunet, hvor stykket utspiller seg, vil det ikke bare foregå ting på scena.
– Vi prøver jo å ta tak i Finnskogens mystikk. Når publikum kommer inn får de se huldre med hester, og så blir det litt svedjebrenning for å sette dem i rette stemning. Det blir også tent litt bål, slik at det kommer litt røyk. Det holder jo også knottet unna, sier Skogbakken.
Kjente og kjære
Det er 75 stykker i sving når «Spillet om innvandrerne» skal settes opp for 25. gang. Blant disse er det mange som er lokale. Einar Korbøl er å se i ei ny rolle i spillet, etter flere års opphold. Dag Raaberg feirer 25 år som Steffen, sammen med Jorulf Bekkeli som har bidratt til produksjonen bak scena i like mange år.
Både Una Lovise Aurland og John Emil Jørgensrud er med i år som henholdsvis Inkiri og Per, to av hovedrollene. Sistnevnte er til vanlig fast ansatt på Nationaltheateret i Oslo, men nå har Jørgensrud reist hjem en tur for å spille rolla som Per.
Det er flere store navn med i produksjonen. Skogbakken er glad for at de har med seg regissør Siv Skjønberg, et navn fra en av Norges store teaterfamilier. Skjønberg har sjøl vært skuespiller. Per Christian Revholt, som har skrevet musikken til stykket, har fungert som kapellmester ved Nationaltheateret i en årrekke.
– Han har sine aner fra Revholtet like ved Svullrya. Og ei av scenene utspiller seg jo nettopp på Revholt gård der Carl Axel Gottlund holdt sitt folkemøte i 1821, forteller Raaberg.
Gottlund er kjent som «Finnskogens apostel», og gjorde mye for finnene bosatt på norsk og svensk side av Finnskogen, og ivaretagelsen av kulturen.
Fortsatt aktuelt
Stykket er opprinnelig skrevet av Merete Wiger, enda et Finnskogsnavn som også var med på å grunnlegge teatertroppen som spiller stykket, «Det primitive teater». Det omhandler den faktisk-historiske innvandringa, også de mørke sidene ved den.
– Som nordmenn har vi kanskje ikke så mye å være stolte av med tanke på hvordan vi behandla innvandrere som kom til Norge før i tida. Det er vel derfor stykket fortsatt er ganske aktuelt. Vi ser jo mye innvandring til Norge igjen, og kanskje er det fint å lære litt av historien, sier Skogbakken.